Het gelijkekansencentrum Unia kreeg de laatste jaren verschillende meldingen van mensen die op basis van hun leeftijd geen autoverzekering meer kregen. Bij Assuralia klinkt het dat dit geen vaak voorkomende praktijk is. Maar de koepelorganisatie van de verzekeringssector, sluit ook niet uit dat het soms wel voorkomt. ‘Als er een verschil in behandeling is tussen klanten, moet de verzekeraar in principe kunnen staven op welke grond dat gebeurt,’ zegt Assuralia-woordvoerder Wauthier Robyns.
Zijn 70-plussers brokkenpiloten?
Alle ouderen vanaf een bepaalde leeftijd over dezelfde kam scheren zou een vergissing zijn. Lang niet alle mensen van 70 hebben een tragere reactiesnelheid of hebben een slechter wordende motoriek. En ze zijn ook niet de grootste brokkenpiloten. De meeste ongevallen worden veroorzaakt door jongeren die nog maar weinig rijervaring hebben.
Vanaf 30 jaar zijn autobestuurders op ‘kruissnelheid ‘ en neemt het aantal schadegevallen af. ‘Opmerkelijk is dat er rond de 45 weer een klein piekje is, ‘zegt Wauthier Robyns. ‘Maar vaak gaat het dan om kinderen die met de auto van hun ouders een ongeval hebben. Daarna zakt het aantal schadegevallen weer om tegen de pensioenleeftijd op zijn laagste peil te komen. Op latere leeftijd gaat dat weer een beetje omhoog.’
Op welke objectieve gronden kunnen 70-plussers desondanks uitgesloten worden?
Als uit de aangifte van een ongeval signalen naar voor zouden springen dat het ongeval te wijten is aan bijvoorbeeld een trager reactievermogen, het fout inschatten van een verkeerssituatie of een slecht zicht, dan kan dat tot actie van de verzekeraar leiden. Maar dat betekent nog niet de klant zonder meer wordt opgezegd. ‘In dat geval kan de verzekeraar de klant wel uitnodigen om een medisch onderzoek en een rijvaardigheidsproef te laten doen,’ aldus Wauthier Robyns.
Kan en durf ik als 70-plusser nog wel van verzekeraar veranderen?
Het kan gebeuren dat u betere tarieven ziet bij de concurrentie van uw verzekeraar. Maar als oudere chauffeur durft de twijfel u bekruipen dat die andere verzekeraar u wel nog als klant wil. ‘Als u verandert van verzekeraar, dan gebeurt dat altijd op basis van een attest waarin de schadegevallen van de afgelopen vijf jaar zijn opgenomen,’ preciseert Wauthier Robyns. In principe zou u dus zonder problemen van verzekeraar moeten kunnen wisselen met een onbesproken track record. ‘Maar de nieuwe verzekeraar zal mogelijk wel meer formaliteiten vragen,’ voegt Robyns eraan toe. ‘Hij zou namelijk een geneeskundig attest en een rijvaardigheidstest als voorwaarden kunnen stellen.’
Kan ik nooit nog autorijden als ik geen verzekeraar meer vind?
We kunnen in ieder geval zeggen dat 75-plussers doorsnee niet meer schadegevallen veroorzaken dan jongere chauffeurs
Als u door drie verschillende verzekeraars een autoverzekering geweigerd hebt gekregen, dan kunt u zich tot het Tariferingsbureau richten. Dat is een instantie die voor mensen met te veel ongevallen op hun palmares de premie en de verzekeringsvoorwaarden bedingt omdat die op eigen houtje niet meer of alleen nog tegen heel hoge tarieven verzekerd geraken. Vorig jaar waren er toch bijna 39.000 automobilisten die naar het Tariferingsbureau moesten stappen. In ruim 60 procent van de gevallen ging het wel om een vernieuwing van de aanvraag.
Uit een uitsplitsing volgens leeftijd die het Tariferingsbureau voor de periode 2011-2015 maakte, blijkt dat oudere chauffeurs zeker niet de belangrijkste klanten van het Tariferingsbureau zijn. Over die periode kwam slechts 5 procent van de aanvragen van 75-plussers, terwijl jongeren tussen 18 en 25 jaar zowat 18 procent voor hun rekening namen. De rest waren aanvragen voor de categorie 25 tot 75 jaar, normaal eigenlijk want dit is ook de breedste leeftijdsgroep.
‘Maar we kunnen in ieder geval zeggen dat 75-plussers doorsnee niet meer schadegevallen veroorzaken dan jongere chauffeurs,’ zegt Annick Dewulf, voorzitter van het Tariferingsbureau. ‘Wat wel opvalt is dat die oudste chauffeurs nog moeilijk uit het Tariferingsbureau weggeraken, dat ze met andere woorden zelf geen verzekeraar meer vinden die hen een contract wil aanbieden.’
Zijn er geen alternatieven voor een medische controle en een rijvaardigheidstest?
Verschillende verzekeraars experimenteren momenteel met telematica om in de eerste plaats jonge chauffeurs op te volgen. Beginnende autorijders kunnen een korting op hun uiterst hoge verzekeringspremies krijgen als de ‘zwarte doos’ die ze in hun auto geplaatst krijgen correct rijgedrag registreert. In het Verenigd Koninkrijk is de verzekeraar Insurethebox actief in dit domein en in België heeft Axa ook een formule waarmee jongeren digitaal gevolgd worden en via een app suggesties krijgen om hun rijgedrag te verbeteren.
‘Het zou misschien een idee zijn om ook auto’s van oudere chauffeurs met zo’n toestelletje uit te rusten,' suggereert Assuralia-woordvoerder Wauthier Robyns. ‘Op die manier kan op een objectieve manier worden geregistreerd hoe het met hun rijvaardigheid is gesteld.’