Datassur noteerde vorig jaar 82.483 nieuwe registraties in het RSR-bestand. Dat databestand bevat personen die voor schadeverzekeraars een speciaal risico vormen. Dat zijn er er 5.586 meer dan de 76.897 in 2012 , een stijging dus met ruim 7 procent.
'Steeds meer mensen kunnen hun premies niet meer betalen als gevolg van de crisis', verklaart Daniel Frala, de directeur van Datassur. 'De stijging is te wijten aan het feit dat steeds meer mensen er niet meer in slagen om op het einde van de maand al hun facturen te betalen', zegt ook Wauthier Robyns, de woordvoerder van Assuralia.
Personen worden in dat databestand geregistreerd als ze hun verzekeringspremie niet betalen of als ze weigeren de overeengekomen franchise ( vrijstelling) terug te storten aan de verzekeraar. De registratie wegens het niet-betalen van de premie maakt traditioneel het gros ( in 2012 bijna 95 procent) van de registraties uit.
Ook personen met opeenvolgende schadegevallen komen in het databestand terecht. Dat geldt ook voor wie geprobeerd heeft een verzekeraar te belazeren of voor wie fraude heeft gepleegd.
Het aantal registraties nam de jongste jaren stelselmatig toe. 'En het aantal blijft stijgen', zegt Frala. Hoeveel registraties er eind 2013 zijn, wilde Frala nog niet kwijt. Eind 2012 waren het er al ruim 200.000 tegenover 173.800 in 2010.
Gevolgen
Wie geregistreerd is, wordt niet automatisch van verzekering uitgesloten. 'Wel zullen de maatschappijen de geregistreerde om uitleg vragen. De verzekeraars willen weten waarom de kandidaat op de zwarte lijst is terecht gekomen', legt Robyns uit. Voor de persoon in kwestie kan het moeilijk worden om nog een verzekering te vinden. Het is ook mogelijk dat de nieuwe verzekeraar een flink hogere premie zal eisen of strengere voorwaarden zal opleggen.
Registraties die het gevolg zijn van het niet betalen van de premie of het niet betalen van de franchise worden drie jaar bijgehouden. Andere registraties blijven vijf jaar in het bestand. Alleen de registratie bij aangetoonde fraude blijft tien jaar behouden.
Betwistingen
Komt u op de zwarte lijst van de verzekeraars terecht, dan wordt u daarvan schriftelijk verwittigd. U heeft recht op inzage van de geregistreerde gegevens. Om dat recht op inzage uit te oefenen, moet u een gedateerde en ondertekende brief sturen naar Datassur, samen met een kopie van uw identiteitskaart. Vanaf de ontvangst van uw brief, heeft Datassur 45 dagen de tijd om u een kopie van de registratie te bezorgen.
Wie meent dat zijn registratie onjuist, onnauwkeurig of niet-relevant is, kan vragen dat die informatie wordt geschrapt of verbeterd. U moet dan een schriftelijk verzoek tot verbetering indienen bij Datassur. De beheerder moet u binnen de maand meedelen welk gevolg aan het verzoek werd gegeven. De registratie blijft behouden als uit de bewijsstukken van de verzekeringsmaatschappij blijkt dat uw verzoek ongegrond is.
Als u de registratie om een of andere reden betwist, wordt dat altijd vermeld, ook als Datassur, na een klacht, beslist heeft om de registratie te behouden.
Wie bij Datassur geen gehoor vond en meent dat zijn registratie toch moet geschrapt worden, kan zich wenden tot de Ombudsman van de Verzekeringen. De diensten van de Ombudsman werken onafhankelijk en zijn bovendien gratis.
'Vindt u ook bij de Ombudsman geen gehoor, dan kunt u zich nog wenden tot de Commissie tot Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer, beter bekend als de Privacycommissie, en in laatste instantie tot de rechtbank', zegt Frala.
Hoewel de gevolgen van registratie zwaar kunnen zijn, ontving Datassur in 2012 amper 275 verzoeken tot verbetering, met amper 0,4 procent van de registraties dus een abolute minderheid.