Zo’n 85 commerciële medewerkers en kaderleden van AG Insurance rijden sinds maart acht maanden lang met een zwarte doos in hun auto. Het apparaat registreert hun rijgedrag op basis van de snelheid, het remgebruik, de motor, de versnellingen en het brandstofverbruik. Wijkt de bestuurder te veel af van de gangbare normen, dan krijgt hij een seintje via de boordcomputer.
‘We zijn nog in een testfase. Er is zeker nog geen sprake van om tarieven te creëren op basis van het rijgedrag’, zegt Gerrit Feyaerts, woordvoerder van AG Insurance. ‘Dat zal afhangen van de analyse van de testresultaten. Er staan ook nog belangrijke vragen open, zoals de impact op de privacy.’
Verzekeraars als AXA voerden een vijftal jaar geleden al tests uit met een zwarte doos. Dat leidde toen niet tot een commerciële toepassing, omdat de systemen te log waren. Maar nu is de technologie gebruiksvriendelijker.
Baloise voert tests uit met inplugsticks die makkelijk met de OBD-poort (on board diagnostics) van de auto te koppelen zijn. Zulke stekkers, grotere versies van een USB-stick voor een pc, kunnen informatie over het rijgedrag doorsturen naar een centrale databank én naar de smartphone van de bestuurder.
Het is voor verzekeraars dus technisch perfect haalbaar om autopolissen op maat aan te bieden. In het Verenigd Koninkrijk zijn ‘pay how you drive’-tarieven al langer gangbaar. Hoe veiliger de automobilist rijdt, hoe meer korting hij krijgt op zijn premie.
In Nederland lanceerde het verzekeringsbedrijf RISK maandag nog zo’n autopolis. RISK werkt samen met NN (Nationale Nederlanden), de voormalige ING-dochter die ook in ons land actief is. Het maakt net als Baloise gebruik van OBD-sticks. De automobilist moet de stekker zelf in de auto plaatsen. De rijgegevens worden daarna online doorgestuurd naar een datacenter. Aan de hand van plus- en minpunten bepaalt de computer aan het einde van het jaar of en hoeveel korting de verzekerde krijgt op basis van zijn rijstijl. Voorlopig is de korting beperkt tot maximaal 5 procent.
Zowel AG Insurance als RISK stelt dat het verhogen van de verkeersveiligheid de eerste doelstelling is. Dat is ook goed voor de verzekeraars, want daardoor daalt het aantal schadegevallen.