(netto) – Stel, u gebruikt een goede stadsfiets voor uw dagelijkse woon-werkverkeer en plaatst die in een onbewaakte stalling vlakbij uw kantoor. De kans bestaat dat u op een dag ontdekt dat uw ‘stalen ros’ is gestolen. “In deze ‘onveilige’ situatie kan een fietsverzekering tegen diefstal nuttig zijn, want geen enkel slot beveiligt natuurlijk voor 100 procent”, vertelt Roel De Cleen van de Fietsersbond.
Risicoanalyse
U maakt het best altijd eerst een risicoanalyse voordat u een fietsverzekering neemt. "Als u investeert in goede sloten en de fiets staat altijd in een veilige omgeving, dan is de kans op diefstal natuurlijk kleiner", legt De Cleen uit. "Zet u een dure fiets gedurende langere tijd aan het station, dan loopt u meer kans dat iemand die steelt."
Ook voor schade kunt u een analyse maken. Als u veel op reis gaat of moeilijk begaanbare routes kiest, dan is de kans op beschadiging van uw fiets groter dan wanneer u alleen toertochten maakt op zondagmiddag.
LEES OOK: Waarom zijn bedrijfsfietsen zo populair?
Alleen diefstal of omnium?
U hebt als fietser de keus uit bescherming tegen diefstal of omnium (gecombineerd met schade). “De schadeverzekering vind ik minder interessant”, stelt De Cleen van de Fietsersbond. “Als een fietser wordt aangereden door een auto, dan is het de verzekeraar van de andere partij die opdraait voor de kosten. Op het frame van een kwaliteitsvolle fiets zit meestal ook een garantie waarop u een beroep kunt doen.”
De Vlaamse Wielrijdersbond deelt die mening ook. Werner van Ingelgem: "Het aantal leden dat kiest voor een omnium, beperkt zich tot 2 à 3 procent. De premie loopt soms op tot 10 of 15 procent van de aanschafwaarde en de meeste renners willen dat niet betalen. Ook al omdat ze zelf veel maatregelen kunnen nemen tegen diefstal en schade, door goede sloten te kopen en voorzichtig te rijden."
Beperkt aanbod!
In België zijn er maar een paar aanbieders van fietsverzekeringen. De bekendste zijn AngloBelge, Callant en DKPV. Een slechte situatie volgens de Fietsersbond. “Als er meer spelers zijn, dan kan de fietser betere afwegingen maken.”
Deze gespecialiseerde aanbieders werken via fietshandelaren, makelaars of online. U kunt op hun websites gemakkelijk een offerte aanvragen (niet mogelijk bij AngloBelge). Wij hebben dat gedaan met twee fietsen, voor een omniumverzekering van 1 jaar (schade + diefstal).
- Stadsfiets – bouwjaar 2010 – verzekerde waarde 1.009 euro (incl. accessoires)
- Koersfiets – bouwjaar 2010 – verzekerde waarde 1.608 euro (incl. accessoires)
Algemene voorwaarden
Wat staat er meestal in de algemene voorwaarden van een fietsverzekering?
- Ouderdom van de nieuwe fiets – maximaal 1 jaar (bij Callant) en een half jaar bij DKPV.
- Zorgplicht – De verzekerde moet het nodige doen om verlies, diefstal of schade te voorkomen (zoals de sleutels van het slot goed bewaren en onnodige risico’s vermijden).
- Wedstrijden – Als u officiële wedstrijden rijdt met de koersfiets, dan bent u bij Callant hiervoor niet verzekerd en bij DKPV wel.
- Eigen risico – Bij DKPV en Callant is uw eigen risico bij ongevallen 2,5 procent van het verzekerd bedrag, met een minimum van 50 euro.