Einde mei zag het er nog hoopvol uit en koesterde de beroepsfederatie ABTO stiekem de hoop dat haar leden deze zomer (april-oktober) voor het eerst in vijf jaar nog eens meer reizen zouden verkopen. Einde april van dit jaar was er nog een achterstand van 0,8 procent tegenover 2012, maar die zou best kunnen goedgemaakt worden, dacht voorzitter Claude Pérignon. Het heeft niet mogen zijn.
Want de teller stopte einde oktober op 1.939.616 stuks, een daling met 2,6 procent. Het is geleden van 1999 dat er nog zo weinig pakketreizen werden verkocht door Jetair, Thomas Cook en de anderen. Toen boekten Belgen 1,91 miljoen zomervakanties bij hun touroperators. Over het hele boekjaar 2012-2013 daalden de boekingen met met 3,7 procent tot 2,51 miljoen, het laagste cijfer sinds 2006-2007.
Autovakanties
De daling deze zomer, en ook voor het hele boekjaar, komt volledig op rekening van de zogenaamde autoreizen die 7,3 procent verloren tot 761.300 stuks. 'Autovakanties' eigenlijk hotelkamers of vakantiehuisjes die de touroperator via de reisagent of zijn website verkoopt en waar de klant zelf naartoe rijdt. Volgens Pérignon speelde het slechte weer dit segment parten en was er 'kannibalisme' van promoties bij de vliegvakanties.
Maar een derde en niet onbelangrijke verklaring is dat steeds meer consumenten zelf hun hotel of huisje boeken. 'We stellen vast dat de klant zijn autovakanties vaker via andere kanalen boekt dan via de gerapporteerde kanalen van ABTO', formuleert het persbericht het iets sybyllijnser. Die verschuiving blijkt overduidelijk bij de reservaties bij Eurodisney die met 20 procent kelderden, omdat het pretpark steeds meer direct verkoopt.
Citytrips
Dat meer mensen zelf hun reis boeken, blijkt ook uit een nieuwe achteruitgang van de citytrips die deze zomer 3,8 procent inleverden, over het hele jaar zelfs 6,4 procent. Stedenvakanties geboekt bij een touroperator bereikten al in 2006-2007 hun hoogtepunt en belandden sindsdien - met uitzondering van 2009-2010 - ook in een neerwaartse spiraal. Met 287.875 boekingen over 2012-2013 zit dit segment nu op zijn laagste peil in 10 jaar.
Op zes jaar tijd daalde het aantal boekingen van stedenvakanties bij een touroperator met bijna 90.000 stuks of meer dan 20 procent. Toch vervoerden Thalys en Eurostar in die periode resp. 7 en 15 procent meer reizigers - natuurlijk ook zakenmensen - en Londen en Parijs zijn goed voor 40 procent van het citytripsegment. Dat geeft een indicatie dat de georganiseerde reissector steeds meer marktaandeel verliest.
Vliegtickets
De systematische daling van het aantal pakketreizen bij ABTO lijkt tegenstrijdig met de gestage omzetgroei van marktleider TUI België (Jetair, VIP Selection, Sunjets, VAB). Veruit de belangrijkste verklaring daarvoor is dat de groep Jetair steeds meer vliegtickets zonder hotel verkoopt via zijn luchtvaartmaatschappij Jetairfly. Dat geldt ook in mindere mate voor Thomas Cook. En die 'seat only's' zitten niet in de ABTO-cijfers.