De Belgische overheid werkt er al verschillende jaren naartoe om de prijs voor diesel en benzine op hetzelfde niveau te brengen. Dat doet ze met het zogenaamde ‘cliquetsysteem’, waarmee de accijnzen worden verhoogd telkens als de marktprijs voor diesel naar beneden gaat. Maandag werd dit cliquetsysteem al voor de achtste keer toegepast. Daardoor bedragen de accijnzen op beide brandstoffen nu even veel, namelijk 60 cent per liter.
Resultaat van de opeenvolgende accijnsverhogingen is dat de dieselprijs in België vaak al boven de benzineprijs uitkomt. Als u nu op vakantie vertrekt, weet dan dat u er als dieselrijder bijna altijd voordeel mee doet door in het buitenland te tanken.
De mobiliteitsorganisatie VAB vergeleek aan het begin van de zomer de brandstofprijzen van dertien landen en stelde vast dat enkel in Italië diesel tanken duurder uitvalt. Voor benzinerijders is het beeld minder eenduidig. Benzine is duurder in buurlanden Frankrijk en Nederlands, net zoals in Italië of Portugal. Elders in Europa tanken benzinerijders voordeliger.
Tanken in Luxemburg en Oostenrijk
De goedkoopste route naar het zuiden loopt nog altijd doorheen Luxemburg.
Het overzicht met de brandstofprijzen in Europa is een goede basis voor het plannen van een vakantietrip met de wagen. Zowel voor benzine- als voor dieselrijders is tanken in Luxemburg een goede zaak. Thuis vertrekken met een volle tank is dus niet de beste optie. Het komt er eerder op aan om genoeg brandstof te hebben om tot in Luxemburg te geraken en daar vervolgens zoveel mogelijk brandstof in de tank te gooien. ‘Voor een tankbeurt van 50 liter lopen de verschillen toch al sterk op’, zegt Joni Junes van VAB. Wie in ons land 50 liter diesel tankt, betaalt daarvoor 75 euro. In Luxemburg is dat 55 euro, een verschil van 20 euro. De goedkoopste route naar het zuiden loopt dus nog altijd doorheen Luxemburg.
Opvallend is trouwens dat Oostenrijk is uitgegroeid tot één van de goedkoopste landen. Benzine is er zelfs goedkoper dan in Luxemburg. Volgens de gegevens van de VAB bespaar je in Luxemburg 12 euro op een tank van 50 liter. Wie door Oostenrijk rijdt, kan tot 12,65 euro besparen op een tank van 50 liter.
Blijf weg van de tankstations aan de snelweg
Het kan ook lonen om de prijzenslag in grensstreken uit te buiten.
Voor het verdere verloop van de rit kunnen bestuurders nog enkele andere vuistregels hanteren. Zo is het altijd beter om niet langs de snelweg te tanken, maar in de tankstations op de kleinere wegen. ‘De tankstations langs de snelweg zijn altijd duurder. Dat is ook logisch: er zijn een beperkt aantal stations voor een heel groot aantal auto’s. Bovendien bieden de tankstations langs de snelweg nog allerlei voorzieningen. Er zijn toiletten, je kan er iets eten of drinken of soms is er een speeltuin voor de kinderen. Dat zijn allemaal zaken die waar je onrechtstreeks voor betaalt’, zegt Junes. Let wel: in tegenstelling tot de tankstations langs de snelwegen zijn de kleinere tankstations meestal niet 24/24 open. ‘Wil je echt prijsbewust tanken, kies dan ook voor een onbemand tankstation. In sommige landen zijn er nog veel tankstations waar je wordt bediend. Die zijn altijd duurder’, zegt Junes.
Het kan ook lonen om de prijzenslag in grensstreken uit te buiten. Net voor en achter een landsgrens woedt de concurrentie tussen de stations altijd iets heviger. Zelfs als de tank nog niet helemaal leeg is, kan het dus verstandig zijn om de tank nog eens vol te gooien aan de grens.
Gebruik een planner
Een geïnformeerde consument is er twee waard. Intussen zijn er voldoende technologische hulpmiddelen om de prijzen van de tankstations te vergelijken. Zo kan u op de website van Carbu.com, een vergelijkingswebsite voor tankstations, een overzicht krijgen van de goedkoopste tankstations langs uw route. Wie rijdt met navigatieapp Waze, kan die app ook gebruiken om tankstations in de buurt te vinden en de prijzen die ze hanteren. Daarmee is het wat makkelijker te achterhalen welke tankstations de moeite zijn om even te stoppen.
Vermijd dure diesel
‘De tankstations langs de snelweg zijn altijd duurder.'
Net zoals bij ons zijn ook in andere landen, en zeker in Frankrijk en Luxemburg, de premium-diesels al goed ingeburgerd. Dat zijn duurdere dieselvarianten, waarvan de oliebedrijven onder meer beweren dat ze zuiniger zijn. ‘Er is misschien wel een kwaliteitsverschil, maar aan de pomp zullen die duurdere dieselbrandstoffen geen besparing opleveren. Prijsbewust bestuurders kiezen beter voor de gewone diesel’, zegt Junes.
Het beperken van de brandstofuitgaven draait om meer dan enkel zo goedkoop mogelijk tanken. Het komt er nog vooral op aan om zo weinig mogelijk brandstof te verbruiken. Dat begint al bij het laden van de wagen. De zwaarste spullen gaan best helemaal achterin de koffer, zo dicht mogelijk bij het middelpunt van de wagen. ‘Het zwaartepunt van de wagen moet je zo laag mogelijk houden. Als alle zware spullen voorin in de koffer liggen, dan gaat de achterkant van de wagen onvermijdelijk wat lager hangen. Dat verhoogt de luchtweerstand tijdens het rijden en duwt ook het brandstofverbruik hoger’, zegt Joni Junes van VAB.
Nog een belangrijke besparingstip is vertrekken met de juiste bandenspanning. ‘Een te lage bandenspanning verhoogt de weerstand. Daardoor stijgt niet alleen het brandstofverbruik, het verhoogt ook het risico op pannes’, zegt Junes. De optimale bandenspanning vindt u terug in het instructieboekje van de auto. Daarin staat een overzichtstabel naargelang het aantal passagiers en het laadgewicht van de auto. De bandenspanning controleer je best als de banden koud zijn, dus wanneer je nog geen drie kilometer met de wagen heeft gereden. Anders krijg je geen nauwkeurige waarden. Het heeft dus geen zin de bandenspanning pas te controleren wanneer je al enkele uren onderweg bent.
Niet te snel rijden is nog een belangrijke besparingstip. Het is heel verleidelijk om op de Franse autosnelwegen meteen op te trekken naar de toegelaten maximumsnelheid van 130 kilometer per uur. Maar weet volgens de principes van ecodriving 110 kilometer per uur de ideale snelheid is op de snelwegen. Vanaf die snelheid stijgt het brandstofverbruik exponentieel.