(netto/us news) – Het huidige economische klimaat heeft geen invloed op het bedrag dat de meeste Belgen uitgeven voor hun vakantie. Dat hebben diverse recente onderzoeken aangetoond. De enquête die touroperator Jetair onlangs uitvoerde, bevestigt dat. Een analyse van meer dan 100.000 reservaties voor de zomer van 2009, geeft het volgende beeld van de vakantie van de Belg: gemiddeld telt de vakantie 10,24 nachten en bedraagt het vakantiebudget ongeveer evenveel als in 2008. En ook op kwaliteit wordt niet beknibbeld, want gewoonlijk worden vier- of vijf-sterrenverblijven geboekt. Maar steeds vaker (80,8% van de gevallen) kiest de Belg voor een all-informule om de controle over het totaalbudget van zijn vakantie te behouden.
Uiteraard komt die soort formule soms duurder uit dan verwacht. Maar voor George Loewenstein, professor Economie en Psychologie aan de Amerikaanse Carnegie Mellon Universiteit, zijn die meerkosten zeker de moeite waard als u 'echt' vakantie wilt.
Als u niet hebt gekozen voor een all-informule, kan de geringste extra service of het kleinste pleziertje al snel een bron van wrevel worden. Bij onderzoeken die hij heeft uitgevoerd, scande George Loewenstein de hersenen van verschillende personen op het moment waarop ze beslissingen namen over het uitgeven van geld. Hij merkte daarbij dat op het moment waarop die mensen hun geld uitgaven, de pijncentra in hun hersenen – de zones die worden geassocieerd met pijn en misselijkheid – geactiveerd werden. Voor Loewenstein is het dus zonneklaar: als mensen kunnen vermijden dat ze voortdurend hun portefeuille moeten bovenhalen, voorkomen ze een zekere vorm van pijn.
Volgens Loewenstein hebben we de neiging ons te concentreren op onze toekomstige uitgaven. We hechten er meer belang aan dan aan al gedane uitgaven. Wanneer we onze vakantie vooraf betalen, voelen we ons dus meer op ons gemak en voorkomen we het fenomeen 'prospective accounting', letterlijk vertaald 'toekomstgerichte boekhouding'. We zullen dus niet de hele vakantie moeten denken "oh nee, als ik terug ben, moet ik dit of dat nog betalen". U zal dus minder kopzorgen hebben en zich des te meer kunnen ontspannen. Het is dus de geknipte formule voor wie een strikt afgelijnd budget heeft voor zijn vakantie.
Als u niet hebt gekozen voor een all-informule, kan de geringste extra service of het kleinste pleziertje al snel een bron van wrevel worden. Bij onderzoeken die hij heeft uitgevoerd, scande George Loewenstein de hersenen van verschillende personen op het moment waarop ze beslissingen namen over het uitgeven van geld. Hij merkte daarbij dat op het moment waarop die mensen hun geld uitgaven, de pijncentra in hun hersenen – de zones die worden geassocieerd met pijn en misselijkheid – geactiveerd werden. Voor Loewenstein is het dus zonneklaar: als mensen kunnen vermijden dat ze voortdurend hun portefeuille moeten bovenhalen, voorkomen ze een zekere vorm van pijn.
Volgens Loewenstein hebben we de neiging ons te concentreren op onze toekomstige uitgaven. We hechten er meer belang aan dan aan al gedane uitgaven. Wanneer we onze vakantie vooraf betalen, voelen we ons dus meer op ons gemak en voorkomen we het fenomeen 'prospective accounting', letterlijk vertaald 'toekomstgerichte boekhouding'. We zullen dus niet de hele vakantie moeten denken "oh nee, als ik terug ben, moet ik dit of dat nog betalen". U zal dus minder kopzorgen hebben en zich des te meer kunnen ontspannen. Het is dus de geknipte formule voor wie een strikt afgelijnd budget heeft voor zijn vakantie.
Let op de voorwaarden
Een all-inclusiveformule kan een waar plezier zijn op voorwaarde dat het werkelijk alles inbegrepen is. Of zoals het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties (OIVO) zegt: "De ene all-informule is de andere niet. In sommige gevallen is werkelijk alles inbegrepen, dus ook de ontspanningsactiviteiten, het transport van het hotel naar het dorp, alle dranken, enzovoort. In andere gevallen zijn er heel wat uitzonderingen: wijn is niet inbegrepen, voor watersportactiviteiten moet worden bijbetaald, net zoals voor alcoholische dranken die in het buitenland worden gemaakt, enzovoort." Neem dus zeker alle voorwaarden grondig door om te zien of de voorgestelde all-informule ook echt aan uw verwachtingen beantwoordt, vooraleer u een definitieve overeenkomst tekent.
Vakantiekater?
Volgens het OIVO zijn de klachten van reizigers die ontgoocheld zijn over hun all-invakantie soms frappant. Verouderde verblijven of hotels in de steigers, oneetbaar voedsel, slechte hygiëne of verkeerde reservaties, de getuigenissen zijn erg uiteenlopend. Mocht u dat ook overkomen, dan kan u zich altijd wenden tot de Geschillencommissie Reizen. Meer weten? Lees dan: "Mislukte vakantie? Laat je vergoeden!".