Luchtvaartmaatschappij Ryanair weigert passagiers wier vlucht geannuleerd is door de staking van woensdag en donderdag een financiële compensatie te betalen. Het cabinepersoneel van de lowcostmaatschappij staakt voor betere arbeidsvoorwaarden en een erkenning van de vakbond. Als gevolg van de tweedaagse acties in België, Spanje en Portugal zijn zo'n 600 vluchten geschrapt, wat gevolgen had voor ongeveer 50.000 passagiers.
Luchtvaartmaatschappijen die binnen of van en naar Europa vliegen, moeten zich aan de Europese regels houden. Als een vlucht geannuleerd is, moet de maatschappij gestrande reizigers een alternatieve vlucht aanbieden of hun ticket terugbetalen.
14 dagen
In sommige gevallen hebben gedupeerde reizigers ook recht op een financiële compensatie. 'Als u minder dan 14 dagen voor het geplande vertrek op de hoogte bent gebracht van het feit dat uw vlucht geschrapt is, hebt u recht op een schadevergoeding', aldus Flieger. De staking werd weliswaar ruim op voorhand aangekondigd door de vakbonden, maar de getroffen passagiers werden pas kort voor hun vertrek op de hoogte gebracht.
Ryanair beroept zich evenwel op overmacht om toch maar geen schadevergoeding te moeten betalen. 'Aangezien de annulaties veroorzaakt zijn door buitengewone omstandigheden, is een schadevergoeding niet verplicht', aldus de maatschappij. Ryanair argumenteert dat een schadevergoeding niet van toepassing is 'als de vakbond onredelijk handelt en de luchtvaartmaatschappij daar geen controle over heeft.'
De uitspraken van Ryanair zijn gewoon een manier om de mensen af te schrikken.
Overmacht kan evenwel enkel ingeroepen worden voor stakingen waar de maatschappij zelf geen vat op heeft. Denk bijvoorbeeld aan een staking bij de luchtverkeersleiders of bagageafhandelaars. 'Indien het personeel van de vliegtuigmaatschappij zelf staakt, is de situatie evenwel anders. Het Europees Hof van Justitie heeft daarover al heel duidelijke uitspraken gedaan. In die gevallen heeft de passagier overeenkomstig verordening 261/2004 en de rechtspraak wel recht op vergoeding. Of Ryanair nu wil of niet, het zal aan de getroffen passagiers een financiële vergoeding moeten betalen', aldus Flieger.
Eenzelfde geluid bij advocatenkantoor De Groote - De Man, die claimorganisatie Happy Flights juridisch bijstaat. 'De uitspraken van Ryanair zijn gewoon een manier om de mensen af te schrikken.
250 tot 600 euro
Hoeveel bedraagt die schadevergoeding?
Voor vluchten binnen de EU gaat om 250 euro voor een bestemming tot 1.500 kilometer, en om 400 euro voor een bestemming op meer dan 1.500 kilometer. Voor een bestemming buiten de EU geldt eveneens een schadevergoeding van 250 euro als je bestemming op minder dan 1.500 kilometer ligt, van 400 euro indien 1.500 tot 3.500 kilometer ver, en van 600 euro als de afstand meer dan 3.500 kilometer bedraagt.
'Het volstaat om een ingebrekestelling per aangetekende brief naar het hoofdkwartier van Ryanair in Brussel te sturen', aldus Flieger. Weigert Ryanair dan nog te betalen dan kan u juridische stappen ondernemen en de maatschappij dagvaarden.