Mijn geld Het antwoord op al uw geldvragen
Advertentie

Na failliet reisorganisator FTI: wat met de reizigers?

De Duitse touroperator FTI, waarmee Neckermann samenwerkt, is maandag failliet verklaard. Kunnen de reizigers vertrekken of hun geld terugkrijgen?
©REUTERS

'FTI Duitsland heeft een tak in Nederland en die heeft de boeken maandag neergelegd', verduidelijkt Leen Segers, de woordvoerster van Neckermann. 'Hoewel Neckermann niet de enige is die pakketreizen van FTI aanbiedt, is het wel een van de grootste aanbieders. Het gaat over zo'n 2.000 boekingen.'

Die boekingen zijn voornamelijk pakketreizen, waarbij je in een totaalpakket alles koopt, waaronder hotel en vlucht bijvoorbeeld. In Europa zijn aanbieders van pakketreizen verplicht om verzekerd te zijn tegen financieel onvermogen. In België kan dat bijvoorbeeld bij het Garantiefonds Reizen of bij een verzekeringsmaatschappij. De naam en het adres van de verzekeraar moeten worden vermeld op het reiscontract en de bestelbon.

Advertentie

'De verzekeraar moet hotels en luchtvaartmaatschappijen betalen, zodat de reis gewoon kan doorgaan. Ook de communicatiekosten, de kosten van een eventuele repatriëring of van een verlengd verblijf worden door de verzekering gedekt', aldus Ortwin Huysmans, de woordvoerder van Testaankoop.

In Europa zijn aanbieders van pakketreizen verplicht om verzekerd te zijn tegen financieel onvermogen. De verzekeraar moet hotels en luchtvaartmaatschappijen betalen, zodat de reis gewoon kan doorgaan.

Ortwin Huysmans
Woordvoerder Testaankoop

Duits garantiefonds

FTI is verzekerd door het Duitse garantiefonds DRSF. 'Klanten die al op reis zijn vertrokken of die vandaag of donderdag zouden vertrekken, moeten zich richten tot dat garantiefonds voor de terugbetaling van hun reis', zegt Segers. 'Zij zijn verantwoordelijk voor het verdere verloop van de vakantie en voor de terugkomst.'

2.000
Boekingen
Zo'n 2.000 klanten die via Neckermann bij FTI een pakketreis boekten, zijn getroffen.

'Klanten mogen erop rekenen dat zij hun geld terugkrijgen, maar het kan even duren, want het garantiefonds wordt nu overspoeld met aanvragen. Klanten die problemen hebben om DRSF te bereiken, proberen wij uiteraard zelf ook verder te helpen.'

Alternatief

'Klanten die vanaf vrijdag 7 juni zouden vertrekken, kunnen rekenen op een alternatieve vakantie. Wij zijn volop bezig alle dossiers om te boeken naar een andere partner van Neckermann, zodat de klant toch nog op vakantie kan gaan, weliswaar met een andere touroperator.'

Advertentie

Wij zijn volop bezig alle dossiers om te boeken naar een andere partner van Neckermann, zoals Sunweb of Corendon, zodat de klant toch nog op vakantie kan gaan.

Leen Segers
Woordvoerster Neckermann

'In de meeste gevallen zal de alternatieve reis heel gelijkaardig zijn en ook ongeveer evenveel kosten als de oorspronkelijke reis, waardoor de reiziger niets extra zal moeten betalen', aldus Segers. 'Lukt het niet om de vakantie onder te brengen bij een andere touroperator, dan zullen wij de klanten terugbetalen.'

Segers benadrukt dat er achter de schermen hard gewerkt wordt en dat klanten het best afwachten tot ze gecontacteerd worden. 'We werken op volgorde van de afreisdatums en geven dus voorrang aan klanten die op korte termijn op reis vertrekken. Klanten die bijvoorbeeld in september een reis gepland hebben, zullen later aan de beurt komen. Maar voor iedereen wordt een oplossing gezocht.'

Advertentie
Lees verder
6 van 18
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Gesponsorde inhoud