Meer dan 1,3 miljoen werknemers zijn door de coronamaatregelen tijdelijk werkloos. Om de financiële impact op het gezinsbudget te beperken, heeft de regering hun uitkering opgetrokken tot 70 procent van hun loon, aangevuld met een supplement van 5,63 euro. Normaal is een werkloosheidsuitkering beperkt tot 65 procent van het loon. Om de grote hoeveelheid aanvragen sneller te kunnen verwerken, werd de werkwijze om de uitkering aan te vragen sterk vereenvoudigd, zowel voor de werkgevers als voor de werknemers.
Wie lid is, kan de uitkering aanvragen bij zijn vakbond. Werknemers die dat niet (willen) zijn, kunnen terecht bij de Hulpkas voor Werkloosheidsuitkeringen (HVW). Dat is een overheidsdienst die deel uitmaakt van de federale overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal overleg.
Knelpuntdossiers
Terwijl een deel van de tijdelijk werklozen die kozen voor een uitkering via de HVW begin april hun uitkering gestort kregen, hebben velen hun uitkering voor de maand maart nog steeds niet ontvangen. Tijdelijke werklozen die daarover vragen stelden, kregen te horen dat hun dossier onvolledig was. Bij nazicht heeft de HVW moeten erkennen dat de fout intern lag: zowel bij het manueel invoeren als bij het importeren van dossiers in de IT-systemen bleken problemen te zijn gerezen.
In nogal wat aangiftes zijn foutjes geslopen. Dat rechtzetten vergt tijd.
Pogingen van de redactie om de dienst telefonisch en via mail te contacteren voor een reactie, leverden behalve foutmeldingen niets op.
'85-90 procent van de aanvragen is ondertussen afgehandeld. Toch wachten nog 20.000 knelpuntdossiers op een uitbetaling. Bij de HVW verzekeren ze ons dat ze zeven dagen op zeven werken om alle dossiers verwerkt te krijgen. Er zijn extra aanwervingen gebeurd om de toestroom te verwerken', zegt Miet Deckers, de woordvoerder van minister van Werk Nathalie Muylle (CD&V).
Ervaring
In 'normale' omstandigheden doen iets meer dan 120.000 uitkeringsgerechtigden een beroep op de HVW. 'Nu hebben ze tot drie keer meer aanvragen ontvangen', zegt Deckers. 'De vakbonden hebben meer ervaring met het verwerken van grote volumes. Zij krijgen ook de aanvragen binnen van mensen die al een dossier hebben bij hen. De tijdelijk werklozen die bij de HVW terechtkomen, en vaak ook hun werkgevers, hebben daarentegen nauwelijks ervaring met werkloosheidsdossiers, met foutjes of onvolledigheden tot gevolg.'
'Denk aan werknemers die een verkeerd cijfertje vermeld hebben in hun rijksregisternummer, of werkgevers die het aantal werkloosheidsdagen niet hebben doorgegeven. Als ze die informatie niet hebben, kunnen ze ook geen uitkering uitbetalen Dat rechtzetten vergt wat tijd, maar de dienst verzekert ons dat hij er alles aan doet om de achterstand zo snel mogelijk in te halen', zegt Deckers.