U bent dagelijks meer dan twee uur onderweg naar uw werk en terug naar huis? Dan bent u bij de 10 procent werknemers in ons land met een pendeltijd van meer dan twee uur. En dan hoort u wellicht met enige jaloezie dat 37 procent daar minder dan een half uur aan besteedt, en nog eens 30 procent tussen een half uur en een uur onderweg is. De resterende 23 procent zet er tussen een uur en twee uur op.
Dat blijkt uit de cijfers (2013) van de werkbaarheidsmonitor van de Stichting Innovatie & Arbeid.
Vooral bij de middenkaders (18,7%) en kader- en directieleden (16%) is een groter percentage meer dan twee uur per dag onderweg van en naar kantoor. Bij uitvoerende bedienden gaat het om 11,4 procent, bij arbeiders om 5 à 7 procent. Ook onderwijskrachten (8,6%) en zorgmedewerkers (4%) zijn in mindere mate zo lang onderweg. Werknemers met korte pendeltijden zijn vooral te vinden in de sector van textiel & confectie, horeca en groot- en kleinhandel.
Psychisch moe
Weinig verrassend is dat lange pendeltijden kunnen wegen op het gemoed en het gezinsleven. Bij werknemers die meer dan twee uur pendelen heeft bijna één op de vijf (18,2%) problemen om werk en privéleven in balans te houden. Dat is dubbel zoveel als bij mensen die minder dan een uur pendelen (9,3%). Psychische vermoeidheid slaat toe bij 38 procent van wie lang pendelt, tegen 27 procent bij wie minder dan een uur pendelt. Voor motivatieproblemen is het verschil kleiner: van 17 procent bij korte pendel tot bijna 22 procent bij de lange pendelaars.
Lang pendelen weegt dus, maar omgekeerd is het dus voor de meerderheid van de betrokkenen niet erg problematisch. De onderzoekers stellen dat de belangrijkste voorspellers voor problemen nog steeds in de arbeidssituatie zelf liggen. Een hoge werkdruk, overwerk en een hoge emotionele belasting vormen een risico voor een problematische werk-privébalans. Psychische vermoeidheid duikt meer op bij hoge werkdruk en een gebrek aan steun van de directe leiding. En motivatieproblemen komen vooral door dezelfde factoren plus een gebrek aan afwisseling.