Begin juli werd bekend dat er een platform zou komen waarmee politie en gerecht bekeuringen rechtstreeks naar de bestuurders van bedrijfswagens kan sturen. Dat online platform, Fines Management Services gedoopt, werkt vanaf vandaag. Het kan per uur 1.500 boetes en minnelijke schikkingen verwerken. In een eerste fase wordt gestart met de verwerking van de boetes uitgeschreven door de federale politie. Schikkingen door retributiebedrijven en buitenlandse boetes zijn voorlopig uitgesloten, omdat er nog juridische of technische euvels op te lossen zijn.
Zowat 46.000 wagens zitten al rechtstreeks en onrechtstreeks in het systeem: de vierwielers bij leasingbedrijf Alphabet (45.000) en de verhuurwagens en -bestelwagens van Dockx. Volgens Renta hebben alle leden al aangegeven dat ze zullen overstappen. Dit jaar volgen nog 50.000 tot 60.000 wagens en in het eerste kwartaal van 2016 nog eens 150.000. De rest zou later volgen. Renta is goed voor een wagenpark van 360.000 à 370.000 vierwielers.
'Met het vorige systeem hadden sommige bestuurders (van bedrijfswagens, nvdr) de indruk dat ze aan de boete konden ontsnappen omdat het systeem te zwaar was. Dit is niet langer zo en het zal bijdragen aan de verkeersveiligheid', aldus Michael Jonniaux, hoofd van de federale wegpolitie. De bedrijfswagens zijn doorgaans goed voor een miljoen boetes per jaar, of een kwart van alle boetes.
Populair
Cijfers van Renta, de federatie van autoverhuur- en leasingbedrijven, tonen bovendien aan dat de bedrijfswagen in de praktijk een populair element in het loonpakket van veel Belgen blijft. Midden dit jaar reden er op onze wegen bijna 341.000 leasingwagens rond, meldt Renta. Zowat een derde van het bedrijfswagenpark in ons land zijn geleasde voertuigen, de rest is door bedrijven aangekocht of op een andere manier gefinancierd.
Hoewel de sector begin 2014 erg voorzichtig was in zijn vooruitblik, werden er vorig jaar 7 procent meer bestellingen voor langetermijnhuur (leasing) opgetekend dan in 2013. Een deel van de bestellingen slaat uiteraard op vervangingen. In totaal reden er eind 2014 333.820 leasingvoertuigen rond, of 3,7 procent dan een jaar eerder.
BMW en diesels
BMW bleef in 2014 de ranglijst aanvoeren van meest gekozen merk, met een aandeel van bijna 20 procent in de bedrijfswagenmarkt, gevolgd door Volvo, Audi en Mercedes. Samen waren deze vier merken goed voor 47,5 procent van de nieuwe lease-inschrijvingen. ‘Het valt op dat deze merken een steeds groter deel van de markt inpalmen, mede toe te schrijven aan het feit dat zij hun modellenportfolio hebben verbreed en nu ook kleinere wagens aanbieden’, zegt Frank Van Gool, algemeen directeur van Renta.
Hoewel de regering al vooropstelde dat de accijnzen op diesel volgend jaar zullen worden gelijkgetrokken met die op benzine, en daardoor hoger zullen uitvallen, blijft de Belgische leasewagenvloot sterk ‘verdieseld’. 88 procent van de bestellingen in 2014 sloegen op dieselwagens, tegenover ongeveer 11 procent voor benzinewagens. Andere brandstoffen blijven steken op 1 procent. ‘In 2014 zagen we inderdaad nog geen effect, in 2015 merken we wel een lichte tendens naar meer bestellingen voor benzinewagens, maar daar is nog geen cijfer op te plakken’, zegt Van Gool. Hij merkt op dat een dieselwagen goedkoper kan blijven uitvallen, zeker voor wie veel rijdt. ‘Bij hoeveel kilometers het kantelpunt ligt, moet per model en gebruiker berekend worden.’
Wel draagt de fiscale behandeling ertoe bij dat de gemiddelde CO2-uitstoot van de bedrijfswagens in 2014 daalde tot 112g CO2/km, tegen 121g in 2013. Van Gool: ‘Voor dit jaar zien we voorlopig een verdere daling tot 109g, al vlakt de daling stilaan af.’