Om een beroep te kunnen doen op de annuleringsverzekering van uw KBC-kredietkaart moet de reis betaald zijn met een KBC-betaalmiddel. Dat betekent dat u ook verzekerd bent niet alleen als de reis met de kredietkaart werd betaald maar ook als ze werd betaald via overschrijving vanop een KBC-zichtrekening, met een bankkaart of zelfs met een Payconiq-account die aan een KBC-rekening gekoppeld is. Bij sommige andere financiële instellingen bent u soms alleen verzekerd als de reis met de kredietkaart werd betaald.
Heeft u een vraag over uw pensioen, vastgoed, erfenis, belastingen of andere geldzaken? Stel ze hier. Onze redacteuren beantwoorden uw vraag of schakelen daar een expert voor in. Weet wel dat de Netto-redactie geen individueel (beleggings)advies geeft.
Een overzicht van alle beantwoorde lezersvragen vindt u in ons dossier 'Lezersvragen' >
De redenen om te annuleren zijn divers: bij plotse ziekte, ongeval of overlijden van de kaarthouder of een familielid tot in de tweede graad, bij ernstige materiële schade aan de hoofdverblijfplaats van de kaarthouder, bij weigering van de vereiste vaccins om (vooraf niet bekende) medische redenen en bij weigering van een visum ondanks correcte procedure.
De bedragen die gedekt zijn hangen af van het soort kaart dat u heeft. In het geval van een Gold-kaart krijgt u maximaal een bedrag tot 6.000 euro terugbetaald, terwijl voor een Platinum-kaart het bedrag tot 10.000 euro oploopt. Moet u vervroegd terugkeren van uw vakantie dan ontvangt u een vergoeding in verhouding tot het aantal gemiste reisdagen.
Om een beroep te kunnen doen op de annuleringsverzekering moet u wel een schadedossier in orde brengen. U zult een aangifteformulier van KBC moeten invullen en er de nodige documenten aan toevoegen. Het betreft hier de originele bestelbon of factuur, de annuleringsfactuur, de betaalbewijzen van de reis en de documenten die de reden van de annulering staven (medisch attest, politieverslag, overlijdensbericht,…).