Mijn geld Het antwoord op al uw geldvragen
Advertentie

Wat is het nut van ‘cashback' acties?

'Bij aankoop van een fototoestel of gsm krijgt u 50 euro terugbetaald!' Waarom trekken de fabrikanten die korting niet meteen af van de prijs aan de kassa? Een woordje uitleg.

Ook u hebt wellicht al eens de voorkeur gegeven aan een bepaald elektrisch toestel omdat de verpakking u een terugbetaling van 15 tot misschien wel 1.000 euro beloofde. Maar heeft u dat ook echt iets opgeleverd? Bent u niet vergeten het aankoopbewijs tijdig op te sturen? Dan bent u zeker niet alleen. Een merk heeft bij zulke promotieacties (‘cashback’) dus alleen maar te winnen.

Het feit dat menig koper wel eens vergeet om terugbetaling te vragen, is echter niet de voornaamste drijfveer van de fabrikanten. Volgens Willem Stox, Managing Director van HighCo Data, een bedrijf gespecialiseerd in marketingoplossingen op het vlak van couponing, zijn er drie belangrijke redenen waarom cashback de voorkeur krijgt op een rechtstreekse korting:

Advertentie

1. Veiligheid. Bij belangrijke kortingen, bijvoorbeeld 150 euro op een televisietoestel, 'wil het merk er zeker van zijn dat de consument wel degelijk het model waarop de korting wordt verleend, heeft aangekocht. Eventuele fraude wordt zo vermeden'.

2. Het praktisch aspect. Cashback promoties kunnen veel gemakkelijker gecommuniceerd worden. 'Zo kan een prijskorting gemakkelijker op een volledig productengamma worden toegekend, zodat men niet op elke afzonderlijke verpakking een kortingsbon moet plakken'. (zie kader hierna)

Wanneer op de verpakking een cashback korting werd aangebracht, kan de consument er langere tijd van genieten. In tegenstelling tot bij een week- of maandpromotie, 'blijft de cashback zichtbaar totdat de hele voorraad is uitgeput'.

3. Contact met de klant. Maar deze vorm van promotie wordt ook voor marketingdoeleinden toegepast. Wil de consument terugbetaling bekomen, dan moet hij een coupon terugsturen met vermelding van zijn persoonlijke gegevens, waaronder zijn e-mailadres. 'Daardoor kan een merk een hoogwaardige databank samenstellen. Door de klant beter te leren kennen, krijgt het merk een beeld van de voorkeuren van de klant en kan het gerichte promoties toesturen. Dat kan niet als men alleen maar kortingsbonnen aanbiedt'.

En wat met de privacy?

In principe worden alle gegevens die u aan de fabrikanten meedeelt, behandeld overeenkomstig de Wet op de privacy. Ze worden met andere woorden alleen gebruikt voor de doeleinden die vermeld staan op het door u teruggestuurde formulier. In principe heeft u steeds de mogelijkheid om een vakje aan te kruisen waarin u te kennen geeft dat u geen promoties van de fabrikant wenst te ontvangen.

Advertentie
Voorbeeld van cashback
  • Sony biedt nog tot 29 juli een terugbetaling van 50 euro bij aankoop van een fototoestel of van 1.000 euro voor een objectief.
  • Als u voor 30 juni een product hebt gekocht uit het Fidelio gamma van Philips, kunt u tot 31 juli 2012 een terugbetaling van 100 euro vragen
  • Nokia biedt tot eind juni terugbetalingen van 30, 50, 60 en 100 euro op diverse modellen.

In de praktijk

Om terugbetaald te kunnen worden, moet u de originele streepjescode van het artikel samen met een kopie van het aankoopbewijs terugsturen. Hebt u die streepjescode dan niet nodig wanneer u van uw garantie wenst gebruik te maken? 'Nee', antwoordt Willem Stox. 'Bij technische problemen kan de klant steeds terugvallen op zijn factuur, zijn kasticket of een kopie om de aankoop tegenover de fabrikant te bewijzen.'

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Gesponsorde inhoud