Mijn geld Het antwoord op al uw geldvragen
Advertentie

Verlengde garantie zinvol?

De bijkomende garantie die elektroketens verkopen, biedt vaak weinig extra bescherming. Dat concludeert consumentenorganisatie Test-Aankoop na een onderzoek bij zes winkelketens.

Voor wie niet genoeg heeft aan de wettelijke garantie van een product, bieden veel winkels de mogelijkheid om de garantieperiode - tegen betaling - te verlengen met een commerciële garantie. Maar volgens Test-Aankoop biedt de bijkomende garantie vaak weinig bijkomende bescherming of zelfs minder bescherming dan de wettelijk garantie.

Test-Aankoop stelt vast dat heel wat gebreken buiten de garantie vallen of verkopers weigeren een (herhaaldelijk) defect toestel te vervangen. Terwijl voor zo'n bijkomende garantie best wel wat moet worden neergeteld, soms tot een kwart of meer van de aankoopprijs van het product. De consumentenorganisatie stelt een van de onderzochte winkelketens, Media Markt, zelfs in gebreke omdat de keten de garantiebepalingen niet naleeft.

Advertentie

Tot 3 jaar extra garantie

Niet alleen de winkels van elektronica- en huishoudtoestellen koppelen een commerciële garantie aan hun producten. Ook bij een aankoop op het internet krijgen surfers vaak de kans om in te tekenen op de bijkomende garantie. De meest voorkomende formule van een verlengde garantie is die waarbij u nog 1 tot 3 jaar na afloop van de wettelijke garantieperiode een gelijkaardige dienstverlening geniet. Sommige contracten bieden de mogelijkheid om het defecte product te vervangen door een nieuw exemplaar.

Wanneer de 'standaarddekking' bepaalde onderdelen uitsluit, kunt u ook een polis afsluiten die het volledige product dekt. Een voorbeeld daarvan is de formule 'Special iPad' voor uw tablet. Daarin is glasbreuk inbegrepen, zelfs als u uw iPad zelf heeft laten vallen. Maar let op, want het venijn zit vaak in de kleine lettertjes van de polis die u net ondertekend hebt…

Het is zinloos om hoogtechnologische toestellen voor lange tijd te verzekeren. Het kost een klein fortuin om de garantie op een computer te verlengen tot 5 jaar. Terwijl die computer binnen 3 jaar niet krachtig genoeg meer is om er nieuwe software op te installeren. Daarom raadt Test-Aankoop een betalende garantie vooraf af voor gsm's en smartphones door hun hoge prijs, hun beperkte dekking en het feit dat de consument vanaf de eerste dag betaalt voor een garantie waarop hij sowieso wettelijk twee jaar gratis recht heeft, luidt het.

Maximaal 30% van de waarde

De kostprijs van een verlengde garantie hangt meestal af van het artikel dat u wilt verzekeren. Sommige winkels hanteren een glijdend barema (79 euro voor producten tot 249 euro, 99 euro voor producten tot 499 euro…). Maar de meeste berekenen de verhouding tussen de oorspronkelijke prijs van het toestel, de vermoedelijke kostprijs van de herstellingen en de vermoedelijke verplaatsingskosten van de hersteller. De gouden regel is dat u nooit meer mag uitgeven dan 30 procent van de waarde van een nieuw toestel.

Bij Krëfel betaalt u 124 euro voor een verlengde garantie tot 5 jaar op een Samsung Amerikaanse koelkast van 1.699 euro. Voor een Bose Home Cinema met luidsprekers moet u 149 euro neertellen. Voor 100 euro extra geeft Vanden Borre u een verzekering van 5 jaar op een Bosch wasmachine van 599 euro. De Belgische site van Pixmania biedt u voor 49,68 euro een bijkomend contract van 3 jaar aan op een HP Pavillion computer van 712 euro. Wilt u een LG plasmatelevisie van 1.049 euro voor 5 jaar verzekeren, dan betaalt u 150,35 euro. Het contract van 3 jaar kost slechts 90,41 euro, maar geeft u maar één extra jaar ‘gemoedsrust’. Het scherm is immers 2 jaar verzekerd door de fabrikant.

Advertentie

Dubbele garantieplicht van 2 jaar

Heel wat kopers weten ook niet dat de wet verkopers een dubbele garantieplicht van 2 jaar oplegt: de wettelijke garantie voor een gebrek aan overeenstemming en de garantie voor verborgen gebreken. De eerste garantieverplichting is gebaseerd op het idee dat het gekochte product moet overeenstemmen met de beschrijving die de verkoper ervan heeft gegeven en dat het de kwaliteiten moet bezitten die een klant ervan mag verwachten. De tweede beschermt de consument tegen gebreken die niet zichtbaar zijn bij de aankoop en waardoor het toestel onbruikbaar is. Gaëlle Patetta, juridisch directrice bij de Franse consumentenorganisatie UFC-Que Choisir, heeft haar bedenkingen bij het nut van verlengde garanties. "Wanneer een toestel defect is, volstaan meestal de garanties voor conformiteits- en verborgen gebreken… en die zijn gratis."

Dubbelzinnige polissen...

Sommige polissen aangeboden door handelaars zijn dubbelzinnig. "De clausules zijn vaak zo beperkend, dat de verlengde garantie bijna niet ingeroepen kan worden", zegt Gaëlle Patteta op de site Dossierfamilial.com. "Let goed op de vrijstellingen en het bedrag van de schadevergoedingen, want die nemen af naarmate het toestel ouder wordt. Ga ook de details na, zoals het maximaal toegestane aantal kilometer voor herstellingen aan huis”, zegt ze.

Let ook op de uitsluiting voor ‘abnormaal gebruik’. “Een kroostrijk gezin maakt bijvoorbeeld veel intensiever gebruik van de wasmachine dan een gemiddelde klant. Maar dat kan als abnormaal gebruik worden beschouwd", zegt Patteta. Ook onderdelen die onderhevig zijn aan ‘slijtage’, zijn in de verlengde garanties vaak uitgesloten. Dat begrip is erg vaag en kan zowel betrekking hebben op de afstandsbediening van een televisie, de dichting rond de opening van een wasmachine of zelfs de touchpad van een laptop.

Het zijn vooral de handelaars die wel varen bij die aanvullende verzekeringen. De afwikkeling van een wettelijke garantieclaim is een zware last voor de distributeurs, want toestellen terugsturen is duur. Dankzij het systeem van betalende verlengde garanties kunnen ze de kostprijs van verplichtingen die zij normaal ten laste zouden moeten nemen, afwentelen op de koper. Wees dus op uw hoede…

3 vragen aan Jean-Philippe Ducart, woordvoerder Test-Aankoop.be

Raadt u consumenten aan verlengde garanties te kopen?

Ducart: “Wij zijn geen voorstander van zulke producten. Vaak leiden ze tot verwarring tussen de wettelijke garantie, waarop alle consumenten recht hebben, en de commerciële garantie, die de handelaars trachten te verkopen. De wettelijke garantie, die normaal 2 jaar duurt, kan ingeroepen worden bij defecte producten. Bovendien worden toestellen tegenwoordig geacht betrouwbaar te zijn.”

Zijn de verkochte contracten duidelijk genoeg?

Ducart: “De meeste winkels bezorgen u zelfs geen contract wanneer ze een verlengde garantie aanbieden. U onderschrijft dus een polis zonder te weten wat die precies dekt. De mensen denken dat ze over een goede dekking beschikken, maar heel wat contracten bevatten een hele reeks uitsluitingen. Zo is de oxidatie van gsm’s meestal uitgesloten. De consument wordt in dat geval niet terugbetaald.”

De prijsverschillen tussen de contracten zijn ook aanzienlijk…

Ducart: “Verlengde garanties worden meestal niet terugverdiend door de consument. Het heeft ook geen enkele zin een verzekering van 3 jaar af te sluiten voor een wasmachine. De kans dat het toestel zo snel defect raakt, is erg klein. En ook een garantiecontract van 3 jaar voor een gsm is weggegooid geld, aangezien de wettelijke garantie al 2 jaar bedraagt.”

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Gesponsorde inhoud