(netto) - Bijna 50.000 werklozen hebben vorige week twee keer hun uitkering op hun rekening gestort gekregen, goed voor een totaalbedrag van bijna 40 miljoen euro. Dat komt door een fout bij Bank van De Post. De bank testte haar computersystemen, maar in plaats van de betalingen fictief uit te voeren, werden ze echt uitgevoerd.
Die aangename verrassing voor de betrokken werklozen is echter van korte duur. De Bank van De Post zal immers de te veel gestorte bedragen terugvorderen, zonder dat de klant daarvoor iets moet doen of zijn toestemming hoeft te geven. Zij mag dat ook, omdat de oorzaak van de fout bij een bank ligt, namelijk de Bank van De Post zelf. "In zo’n geval zegt het interbankenreglement dat de verkeerde overschrijving ongedaan gemaakt kan worden", verduidelijkt Pamela Renders, woordvoerster van sectorfederatie Febelfin.
Onherroepelijk verloren
Een ander verhaal is het als u of ik, als particulier, een bedrag per vergissing overschrijven naar een foute rekening. Hetzelfde geldt voor een bedrijf dat een verkeerde overschrijving uitvoert. “In dat geval geldt voor de bank in het principe dat een overschrijving onherroepelijk is”, legt Renders uit.
Loopt er iets fout met internetbankieren waardoor u eenzelfde overschrijving meerdere keren uitvoert, dan is de bank wel verantwoordelijk voor de fout. "Maar dat gebeurt uiterst zelden", benadrukt Renders.
Contacteer uw bank zo snel mogelijk
Merkt u dat u een verkeerde overschrijving heeft uitgevoerd, contacteer dan zo snel mogelijk uw bankier. Hij zal dan contact opnemen met de bank van de tegenpartij. Die bank zal vervolgens de rekeninghouder verzoeken het verkeerd ontvangen bedrag terug te storten.
Onverschuldigde betaling
Als u geluk heeft, dan handelt de krijger te goeder trouw en zal hij het bedrag terugstorten. Maar zelfs als hij niet zo eerlijk is, bent u het geld niet definitief kwijt. U kan het geld toch nog terugvorderen op basis van de 'onverschuldigde betaling'. Dat houdt in dat wanneer iemand iets ontvangen heeft dat hem of haar niet verschuldigd is, dat de persoon in kwestie dat moet teruggeven aan diegene van wie hij het ontvangen heeft. "Als de persoon die het geld gekregen heeft het zover drijft dat u genoodzaakt bent om hem te dagvaarden om de verkeerd gestorte som terug te vorderen, dan zal hij die procedure voor de rechtbank op basis van dat principe zeker verliezen. In dat geval zal hij ook een vergoeding moeten betalen voor de kosten die aan de procedure verbonden zijn", legt advocaat Elfri De Neve uit.
Check en dubbelcheck het rekeningnummer
Schrijft u geld over, controleer dan altijd of u het juiste rekeningnummer hebt ingevuld. "Vult u ook de naam en het adres van de rekeninghouder in, dan wordt gecontroleerd of nummer en naam met elkaar overeenkomen. Maar die dubbele controle valt binnenkort weg door de uniformisering van de betaaldiensten in Europa", waarschuwt Pamela Renders, woordvoerster van Febelfin.
In februari of maart 2010 ten laatste zullen in ons land immers enkele Europese regels in voege treden die als doel hebben betalingen in de EU te vergemakkelijken en de kosten daarvan terug te dringen. Eerder dit jaar werd al de Europese overschrijving ingevoerd. Daardoor werd het bekende rekeningnummer vervangen door een IBAN- en een BIC-nummer.Controlegetal beperkt kans op fouten
Net zoals de oude bankrekeningnummers bevat dit IBAN-nummer een controlegetal: de twee cijfers vooraan. Als u zich verschrijft in het rekeningnummer, klopt het controlenummer niet meer. Het controlenummer is immers de uitkomst van een som, toegepast op alle andere cijfers en letters van uw rekeningnummer.
Het controlegetal voorkomt dat u geld naar de verkeerde overmaakt met een verschrijving in slechts één getal, of door een omwisseling van twee getallen. Het rekeningnummer dat daardoor ontstaat, kan nooit een bestaand nummer zijn. Dat zou 90 procent van de gemaakte tikfouten uitsluiten.