Het record heeft volgens de bankenfederatie Febelfin te maken met een makkelijkere procedure. ‘Sinds 1 februari 2018 hoeft de klant niet langer zelf zijn nieuwe rekeningnummer door te geven aan zijn werkgever of aan de elektriciteitsleverancier als hij van bank verandert’, zegt Isabelle Marchand. Via de dienst Bankswitching brengt de nieuwe bank de schuldeisers met domiciliëringen en de terugkerende betalers op de hoogte van het nieuwe rekeningnummer. Zo blijft de klant heel wat papierwerk bespaard. ‘De drempel is nu veel lager, waardoor de klanten sneller de stap doen om van bank te veranderen, om welke reden dan ook’, zegt Marchand.
Sluiting bankkantoor
Sinds 1 februari 2018 hoeft de klant niet langer zelf zijn nieuwe rekeningnummer door te geven aan zijn werkgever als hij van bank verandert.
Volgens ING kan de toename ook te maken hebben met het veranderende bankenlandschap en de vele fusies. 'Bij een sluiting van een bankkantoor is het best mogelijk dat consumenten overstappen naar een bank met een kantoor dichter in hun buurt’, luidt het. Verder bevordert het internet een grotere transparantie. ‘De klanten kunnen online het productengamma van de verschillende banken vergelijken. Die transparantie vergemakkelijkt de keuze voor een overstap’, zegt BNP Paribas Fortis.
Het aantal overstappen blijft wel beperkt in verhouding tot het totaal aantal zichtrekeningen in België. Eind 2017 waren er 17,9 miljoen zichtrekeningen, wat betekent dat slechts voor 0,4 procent van die rekeningen gebruik is gemaakt van de bankoverstapdienst.