Acerta en het onderzoeksbureau Indiville stellen na een rondvraag bij 2.000 werkende Belgen vast dat de fiets snel terrein wint in het woon-werkverkeer. Uit de resultaten blijkt dat 28 procent van de Belgen geïnteresseerd is om via de werkgever een fiets te leasen.
Voor 49 procent is 20 euro netto per maand het maximumbedrag dat ze er willen aan uitgeven. Een kwart van de werknemers is zelfs bereid om er tot 40 euro per maand van zijn nettoloon aan te besteden.
Uit onderstaande simulatie blijkt dat het leasen van een fiets via de werkgever interessanter is dan er zich zelf een aan te schaffen. Het leasingbedrag wordt van het brutoloon afgehouden, waardoor de werknemer netto slechts een beperkt bedrag voor zijn fiets betaalt.
Op het einde van het leasecontract heeft de werknemer de mogelijkheid om de fiets tegen de restwaarde over te nemen. Gebeurt dat niet, dan wordt de fiets ingeleverd bij de leasemaatschappij.
Bovendien kan het bedrag dat de werknemer betaalt voor de leasing al snel terugverdiend zijn met de fietsvergoeding. Een werkgever is niet verplicht een fietsvergoeding te betalen, tenzij dat vanuit het paritair comité is opgelegd. Zo zijn de 50.000 bedrijven die onder het paritair comité 200 voor bedienden vallen verplicht om 10 cent per gereden kilometer te geven. Momenteel krijgt bijna 20 procent van alle Belgische werknemers al een vergoeding om met de fiets naar het werk te komen.
Stel dat u elke werkdag 20 kilometer heen en weer naar het werk rijdt, dan brengt u dat met de maximumvergoeding van 0,24 euro per kilometer een bedrag van 1.008 euro per jaar (210 werkdagen) of 84 euro per maand op. Krijgt u 10 cent per kilometer, dan betaalt uw werkgever u op jaarbasis 420 euro, wat op 35 euro per maand uitkomt.