Mijn geld Het antwoord op al uw geldvragen
Advertentie

Wat kost het verlies van uw bankkaart?

Vorig jaar zijn er in ons land circa 1 miljoen bankkaarten verloren of gestolen. Moet u ook een nieuwe kaart bestellen? Dan is het misschien het moment om ze te personaliseren.

Vorig jaar werden 1.020.220 bankkaarten geblokkeerd via het Card Stop-callcenter. In 2010 waren dat slechts 831.629 bankkaarten. "Er werden er 673.345 geblokkeerd omdat hun eigenaars hun kaarten (soms tijdelijk) niet meer terugvonden", zegt Atos Worldline. Vaak vergeten klanten hun kaart in de geldautomaat.

Een kaart die in de automaat wordt vergeten, wordt automatisch door het toestel ingeslikt. Verstrooide klanten kunnen proberen om hun kaart tijdens de openingsuren van het bankkantoor terug te vragen. Maar Card Stop raadt dat af. "Uit veiligheidsoverwegingen en om misbruik te voorkomen, doet u er goed aan uw kaart meteen te blokkeren!

Advertentie

Is een nieuwe kaart gratis?

De vervanging van een verloren of gestolen bankkaart is niet noodzakelijk gratis. Elke bank bepaalt op dat vlak haar eigen beleid. Enkele voorbeelden.

  • BNP Paribas Fortis: klanten die een Service Pack hebben, hoeven geen bijkomende kosten te betalen voor de vervanging van hun kaart. "Voor Easy Pack en gewone zichtrekeningen wordt 8 euro aangerekend", vertelt woordvoerder Valéry Halloy. "Jongeren die een van onze drie gratis rekeningen bezitten (Easy Pack -25 jaar, Mine Pack -18 en Mine Pack +18), kunnen hun kaart de eerste keer gratis laten vervangen. Daarna moeten ze eveneens 8 euro betalen."
  • Dexia Bank België: "De vervanging is inbegrepen in de forfaitaire beheerskosten van de kaart. Die ‘Card Fee’ is inbegrepen in de beheerskosten van de rekeningen Blue, Red, Gold en Platinum", zegt Thierry Martiny, woordvoerder van Dexia Bank België. Een klant van Dexia kan zijn kaart dus meerdere keren per jaar verliezen zonder bijkomende kosten te moeten betalen. Wie een ‘classic’ rekening bezit, betaalt voor die ‘Card Fee’ echter 0,21 euro per maand.
  • ING: een nieuwe kaart kost 9,99 euro. Voor min-26-jarigen is ze gratis.
  • KBC: de vervanging van een gestolen of verloren kaart is gratis voor alle klanten, op voorwaarde dat ze eerst Card Stop verwittigen.
  • Keytrade Bank: de klanten moeten minstens 20 euro betalen voor een nieuwe kaart. "Als ze het verlies van hun kaart aangeven via Card Stop, moeten wij hen 12 euro extra aanrekenen", zegt Olivier Debehogne, woordvoerder van Keytrade Bank. Dat stemt overeen met het bedrag dat Card Stop aanrekent. Maar als de klant meerdere kaarten tegelijk verliest, rekent Keytrade Bank slechts één kaart aan. Olivier Debehogne benadrukt ook dat de debetkaart van Keytrade Bank gratis is. "De klant betaalt niets voor het beheer van zijn rekeningen. Hij krijgt zelfs 5 eurocent per verrichting en 1 procent op zijn zichtrekening."

Gepersonaliseerde kaart

Als u toch een nieuwe kaart moet aanvragen, kunt u misschien meteen van de gelegenheid gebruikmaken om ze te laten personaliseren. Circa 140.000 klanten bij KBC, 170.000 bij BNP Paribas Fortis en liefst 297.000 bij Dexia Bank België hebben hun favoriete afbeelding al op hun bankkaart laten zetten.

Bij KBC betaalt u daarvoor 9,75 euro. Voor min-25-jarigen is de dienst gratis. Zij kunnen hun afbeelding zelfs elk jaar laten hernieuwen. Ook bij BNP Paribas Fortis hebben min-25-jarigen recht op één gratis personalisering per kalenderjaar. Alle andere klanten van de bank moeten 8,50 euro neertellen om hun kaart te laten personaliseren.

En ook Dexia Bank België biedt zijn jonge cliënteel (houders van een Axion-rekening) een eerste gratis personalisering aan. Voor de volgende wordt 2,50 euro aangerekend. De andere klanten van de bank betalen 5 euro per kaart. Thierry Martiny preciseert wel dat de gepersonaliseerde kaart deel uitmaakt van het Comfort Plus-pack. Ze is ook automatisch inbegrepen in de rekeningen Red, Gold en Platinum en kan worden aangevraagd voor de Blue-rekeningen.

Advertentie

Fraude en diefstal

Er werden ook 62.233 kaarten geblokkeerd in het kader van fraude, hetzij preventief, hetzij als reactie op effectieve fraude.  "Ten slotte werden 179.559 kaarten geblokkeerd als gevolg van diefstal. De andere kaarten worden voor verschillende redenen, zoals een faillissement of overlijden, geblokkeerd", besluit Atos Worldline bij de jaarlijkse publicatie van zijn cijfers.

Volgens Febelfin is het aantal fraudegevallen aanzienlijk gedaald. De federatie van de bankensector wijt die daling aan het uitschakelen van de Maestro-functie in landen buiten Europa. Die maatregel werd in januari 2011 ingevoerd om skimming tegen te gaan. Daarbij kopiëren fraudeurs de magneetstrook van een bankkaart om een valse kaart te maken. Het aantal gevallen van skimming daalde vorig jaar tot 70 tegenover 1.425 in dezelfde periode het jaar daarvoor.

Maestro deblokkeren

U kunt uw bank op ieder ogenblik vragen om uw Maestro-kaart tijdelijk of definitief te deblokkeren. Tienduizenden Belgen hebben dat vorig jaar gedaan. BNP Paribas Fortis meldt dat gemiddeld 20.000 van zijn kaarten op een 'white list' staan, met pieken tijdens de vakantieperiodes.

Bij KBC werden in 2011 ongeveer 1.700 kaarten permanent opengesteld en 50.000 tijdelijk. "Slechts 2,5 procent van de KBC Maestro-kaarten werd tijdelijk opengesteld. Een verwaarloosbaar percentage van de kaarten werd definitief opengesteld", klinkt het.

ING België geeft geen cijfers, maar zegt dat slechts een kleine minderheid van de kaarten werd gedeblokkeerd. Dexia Bank België telde vorig jaar 50.000 aanvragen. De meeste daarvan waren voor een periode van enkele dagen, 12.000 voor een langere tijd en 1.700 permanent.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Gesponsorde inhoud