Het is een kip-of-eiprobleem: weinig mensen schaffen zich een elektrische wagen aan uit vrees dat ze ergens stranden en geen laadpaal vinden, en zolang weinigen elektrisch rijden, is er geen druk om laadpunten te installeren.
Om dat te doorbreken, besliste de Vlaamse overheid begin mei tot een uitrol van laadpunten in alle gemeenten. Het doel is dat er tegen 2020 2.500 laadpunten zijn. Daarvan moeten er dit jaar 750 geïnstalleerd worden.
De overheid gaf aan Ecomovement, het Nederlandse bedrijf achter de website oplaadpunten.nl, de opdracht de gegevens voor Vlaanderen die via verschillende initiatieven werden verzameld te valideren en op hun kaart toe te voegen. Eerder bleek dat het een heel karwei is om daar een zicht op te krijgen.
Slagboom
Sommige laadpunten zijn niet altijd toegankelijk, bijvoorbeeld omdat ze achter een poort of slagboom staan die ’s nachts dicht blijft. Andere zijn niet voor iedereen bruikbaar, maar enkel voor de werknemers van het bedrijf dat ze op de parking zette. Nog andere prijken nog op een lijst of kaart, terwijl ze na een tijdelijk project alweer weggehaald zijn.
Volgens de jongste stand van zaken is de drempel genomen van 1.000 laadpunten in Vlaanderen die dag en nacht publiek toegankelijk zijn, waarvan een 60-tal voor snelladen. Er zijn dus ook publiek toegankelijke laadpunten die buiten het plan van de overheid vallen en bijvoorbeeld door een commerciële partij geplaatst zijn. Let wel: één laadpaal heeft vaak twee laadpunten.
Een overzicht vindt u op de kaart op www.milieuvriendelijkevoertuigen.be. Er staan ook een aantal semipublieke laadpunten op, bijvoorbeeld bij een supermarkt of in een openbare parkeergarage, waarvan de uitbater ervoor koos ze op de kaart te laten opnemen. Laadpunten die slechts voor een beperkte groep gebruikers bedoeld zijn, staan er in principe niet op.
Op het eerste gezicht toont de kaart meer dan 1.000 adressen. Ze werkt met overlappende cirkels die aangeven hoeveel punten bereikbaar zijn vanuit een stad binnen een bepaalde straal.
Er is een spreidingsplan uitgewerkt dat aangeeft hoeveel laadpunten er in elke gemeente moeten komen, van minimaal één in een kleine gemeente tot 162 in Gent en 314 in Antwerpen. Daarnaast is er nog marge in de plannen om ook het principe ‘paal volgt wagen’ te laten spelen. Via de distributienetbeheerder Eandis of Infrax kunt u als burger een aanvraag indienen voor een bijkomende laadpaal in uw buurt. De distributienetbeheerder gaat dan na of uw vraag aan de criteria voldoet: u hebt geen mogelijkheid om op uw eigen terrein, bijvoorbeeld een oprit, uw elektrische wagen te laden, en in een straal van 500 meter rond uw woning is geen of onvoldoende oplaadcapaciteit voorhanden.
Rekenmodule
De site www.milieuvriendelijkevoertuigen.be biedt ook een kaart van alle tankstations waar u cng (aardgas onder druk) kunt tanken, eveneens een stijgend aantal. Voorts vindt u er een overzicht van de premies die particuliere kopers krijgen bij de aankoop van een elektrisch voertuig. Afhankelijk van de catalogusprijs van de wagen ligt die premie dit jaar tussen 2.000 en 4.000 euro. Er is ook een rekenmodule waarin u het kostenplaatje van een elektrische wagen kunt vergelijken met dat van een gelijkaardige wagen die rijdt op benzine of diesel.