Een en ander is een gevolg van de Europese richtlijn met betrekking tot de grensoverschrijdende uitwisseling van informatie over veiligheidsgerelateerde verkeersovertredingen.
‘De richtlijn heeft tot doel de verkeersveiligheid te verbeteren door informatie uit te wisselen over de 8 belangrijkste veiligheidsgerelateerde verkeersovertredingen (zie verder) begaan door een voertuig dat is ingeschreven in een andere lidstaat dan de lidstaat waar de overtreding heeft plaatsgevonden’, zegt Isabel Casteleyn, woordvoerster van de Staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet.
‘Een grotere efficiëntie bij de grensoverschrijdende uitwisseling van gegevens over de inschrijving van voertuigen verhoogt het afschrikeffect om een overtreding te begaan en zet bestuurders van voertuigen aan tot meer voorzichtigheid. Op die manier kunnen we het aantal verkeersslachtoffers verminderen. Het is ook een kwestie van gelijkheid. We moeten alle weggebruikers kunnen vervolgen, ongeacht het (Europees) land van waar ze afkomstig zijn’, voegt ze eraan toe.
8 overtredingen
Over welke verkeersovertredingen gaat het? Het betreft snelheidsovertredingen, het niet dragen van de veiligheidsgordel, het negeren van verkeerslichten, het rijden onder invloed van alcohol of drugs, het niet dragen van de helm, rijden op verboden wegen en het gebruik van de gsm of een ander communicatiemiddel tijdens het rijden.
Let wel: de sanctie hangt af van de wetgeving in het land waar u de verkeersovertreding begaat. Bij een overtreding kan de bevoegde persoon aan de hand van het volledig kenteken de gegevens over de eigenaar of houder van de buitenlandse nummerplaat opvragen bij het nationaal contactpunt. Dat vernamen we bij het kabinet van Melchior Wathelet. Het is een geautomatiseerde aanvraag.
‘Wanneer de gegevens gekend zijn, stuurt het land waar de overtreding werd begaan een informatiebrief naar de eigenaar of gebruiker van het voertuig. Die brief wordt opgesteld in de taal van de inschrijvingspapieren of in een van de officiële landstalen van de betrokken persoon’, zegt Isabel Casteleyn.
In België logt de politie in op Eucaris. De politie gebruikt de gegevens die via dat systeem worden vergaard om een pv op te stellen. Vervolgens wordt die informatie naar justitie doorgestuurd. En die bezorgt ze aan de overtreder in zijn moedertaal. ‘De wet en het koninklijk besluit die bepalen dat de kopie van het pv voor buitenlandse overtreders wordt vervangen door een informatiebrief worden in december 2013 aangenomen’, besluit ze.
Hoe vermijdt u boetes?
U kunt zich uiteraard aan de snelheidsbeperkingen houden. Dat is nog altijd de efficiëntste en eenvoudigste manier om niet geflitst te worden. Maar laten we eerlijk zijn. Zelfs bestuurders die meestal de wegcode naleven, kunnen tijdens een moment van onoplettendheid wel eens geflitst worden.
Er bestaan nochtans manieren om dat te vermijden. U kunt bijvoorbeeld een Coyote-radarmelder kopen of de applicatie op uw smartphone downloaden. In België kunt u met een Coyote de exacte locatie van een mobiele camera of politiecontrole doorgeven aan de andere leden van de Coyote-gemeenschap.
In andere landen, zoals Frankrijk, is dat illegaal. Toch mag u uw Coyote daar nog gebruiken omdat het systeem er anders werkt dan in ons land. Uw toestel geeft alleen de ‘gevarenzones’ aan zonder de aard ervan te verduidelijken (mobiele radar, wegenwerken, snelheidsbeperkingen enzovoort). De instellingen van uw Coyote worden automatisch aangepast als u de Franse grens oversteekt.
Coyote is niet alleen in België en Frankrijk 100 procent legaal, maar ook in Portugal, Spanje, Italië, het Verenigd Koninkrijk, Luxemburg en Tsjechië. En ook in Duitsland is dat weldra het geval. De Coyote-gemeenschap telt momenteel 2.384.626 leden verspreid over heel Europa.
Wat kost het?
Een ‘Mini Coyote Plus’ kost 99 euro. U moet wel nog een abonnement van minstens 1 jaar afsluiten (144 euro + gratis 1 extra maand). Voor de grotere en meer gesofistikeerde ‘Nieuwe Coyote’ betaalt u 199 euro (inclusief een abonnement van 4 maanden). En de ‘Coyote Rider’ kost 299 euro (inclusief een abonnement van 6 maanden).
Bezit u een smartphone, dan kunt u ook de applicatie iCoyote downloaden. Kostprijs: 1,79 euro (+1 maand gratis abonnement). Het abonnement kost 11,99 euro voor een maand en 49,99 euro voor een abonnement van 6 maanden (+6 maanden gratis). Dat is dus 4,16 euro per maand.
Ook Wikango biedt toestellen aan die u assistentie bieden bij het rijden. En daarnaast ook een applicatie voor smartphones. De Wikango-gemeenschap telt 3.152.420 leden. De Wikango Max bijvoorbeeld kost 139,95 euro (inclusief 3 maanden abonnement)). Voor een abonnement van 12 maanden moet u 96 euro neertellen (dat is 8 euro per maand).
De applicatie Wikango HD kost via iOS 5,49 euro, en dat voor een gebruik van 1 jaar op iOS et Android. SCHRAPPEN : Gebruikt u Android, dan is dat beperkt tot 30 dagen. U kunt uw abonnement verlengen voor 3,99 euro per maand. De Windows Phone-versie is 3 maanden gratis. Na die 3 maanden betaalt u 4,99 euro voor 1 jaar gebruik. Er is ook een gratis versie beschikbaar (Wikango Free). De reclame moet u er dan wel bijnemen.
Applicaties in overvloed
Coyote en Wikango zijn uiteraard niet de enige applicaties op de markt. Er bestaan ook alternatieven. En sommige daarvan zijn zelfs gratis:
* Touring Mobilis: de applicatie is gratis gedurende 10 dagen. Wie de app downloadt, krijgt realtime verkeersinformatie in België en wordt gewaarschuwd voor snelheidscontroles. Daarna wordt de informatie getoond met 2 uur vertraging. De realtime traffic-licentie voor 3 maanden kost 2,69 euro. Voor 1 jaar is dat 9,99 euro. Beschikbaar in de App Store en op Google Play.
* Tom Tom Speed Cameras Benelux: gebruikt u de toepassing alleen als snelheidsmeter, dan is ze gratis. Wilt u ook de locatie van de flitsers kennen, dan moet u een abonnement van 1,79 euro per maand of 18,99 euro per jaar nemen. Beschikbaar in de App Store.
* Glob: deze gratis applicatie informeert u over de toestand op de weg. Ze waarschuwt u ook voor flitsers, ongevallen en wanneer u te snel rijdt. Beschikbaar op Google Play.
* Waze Social GPS Maps & Traffic: dit gratis navigatiesysteem telt al ruim 50 miljoen gebruikers. De app geeft realtime verkeersinformatie. Alle gebruikers kunnen ongevallen, gevaren, mobiele flitscamera’s, politiecontroles of andere gebeurtenissen of gevaren op de weg doorgeven. Beschikbaar in de App Store, op Google Play, BlackBerry en Windows Mobile.
* Avertinoo: ruim 900.000 mensen gebruiken deze applicatie als hulp bij het rijden. De app werkt volgens hetzelfde principe als de Coyote. De iOS-versie kost 5,49 euro en de Android-versie 4,99 euro, maar u hoeft geen abonnement te nemen. Beschikbaar in de App Store en op Google Play.
Avertinoo heeft onlangs ook zijn eigen toestel op de markt gebracht. Dat kreeg de naam Munic mee. De versie ‘Europa’ kost 229 euro, inclusief een abonnement van 3 maanden (voor een abonnement van 12 maanden betaalt u 49,99 euro).
* Infos Radars: met deze gratis applicatie kunt u de berichten lezen die worden gepost op de Franstalige Facebook-groep ‘Infos Radars mobiles et Contrôles de police’ Die telt momenteel 40.681leden. Beschikbaar in de App Store, op Google Play en Market Place.
*Politiecontrole?: in Vlaanderen bestaat een gelijkaardige Facebook-pagina die door 172.076 gebruikers wordt aangevuld. Er bestaat ook een applicatie van. Beschikbaar op Google Play.
Kent u nog andere applicaties, laat het ons dan weten via de commentaren op dit artikel.
Gevolgen voor een mobiel abonnement?
Als u van zulke applicaties gebruik maakt, moet u uiteraard het datavolume van uw mobiel forfait aanspreken: gemiddeld 300 kb per uur voor een normaal gebruik. Als u de applicatie 1 uur per dag gebruikt, verbruikt u op maandbasis dus circa 9 MB (300 kb x 30 = 9.000 kb of 9 MB). En let vooral goed op wanneer u in het buitenland verbinding maakt. Meer info? Klik hier.