Bedrijfswagens minder belasten dan andere onderdelen van het loon is slecht voor het milieu en de volksgezondheid, besluit de OESO na onderzoek.
De meeste lidstaten van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling, leggen bedrijfswagens lagere lasten op dan andere looncomponenten, en dat drijft mensen ertoe meer kilometers met die wagens af te leggen, blijkt uit het onderzoek. De OESO bekeek 27 lidstaten (grosso modo de meest ontwikkelde landen) plus Zuid-Afrika.
Gemiddeld is het belastingvoordeel 1.600 euro per jaar waard. Het minst worden bedrijfswagens aldus ondersteund in Canada (57 euro), het meest in ons land (2.763 euro).
De 28 landen geven samen ongeveer 26,8 miljard euro aan gemiste belastinginkomsten op (schatting voor 2012). Daar komt bovendien nog naar schatting 116 miljard euro bij aan kosten van klimaatverandering, luchtvervuiling, gezondheidseffecten, files en ongevallen op de weg door meer autogebruik.
Bovendien wordt diesel in 33 van 34 OESO-landen minder belast dan benzine, ook al is de uitstoot van dieselwagens zwaarder. In 23 van de 34 landen is diesel dan ook de meest gebruikte voertuigbrandstof.
'De kostprijs van het rijden met een wagen weerspiegelt vandaag niet correct de impact op het milieu en op de samenleving. Een juiste belastingheffing op diesel en op bedrijfswagens zou dit mede verhelpen', stelt Simon Upton, directeur voor milieuzaken bij de OESO. 'Overheden zouden ermee moeten stoppen het autorijden en het gebruik van brandstoffen met een zware ecologische voetafdruk financieel te steunen.'
Loonlasten
De reacties op de vaststelling dat ons land bedrijfswagens het sterkst subsidieert bleven niet uit. Onder meer Voka wijst erop dat de lagere belasting op bedrijfswagens moet bekeken worden in het raam van hoge lasten op arbeid. 'De lasten op lonen in ons land horen bij de hoogste in Europa. Net daarom zijn extralegale voordelen, zoals bedrijfswagens, in België populair (...) Het debat moet niet gaan over meer belastingen op bedrijfswagens, maar over lagere lasten op de lonen', stelt Jo Libeer, gedelegeerd bestuurder van Voka.