Carwashes moesten samen met kapperszaken en een heel aantal ‘niet-essentiële’ handelszaken eind oktober weer dicht. Een vuile wagen is niet zo erg als haaruitgroei, maar heel wat automobilisten blijken toch te hunkeren naar een sopje voor hun auto. De uitbaters vinden de sluiting van carwashes onrechtvaardig omdat er in een aantal gevallen contactloos gebruik van gemaakt kan worden.
Vorige week verduidelijkte Vlaams minister van Economie Hilde Crevits in het Vlaams parlement dat carwashes wel business-to-business-klanten mogen bedienen. Dat staat overigens zo in het ministerieel besluit van 28 oktober 2020.
Voor een aantal carwashes was dit het signaal om opnieuw gedeeltelijk te openen en alle B2B-klanten weer welkom te heten. ‘Maar hun interpretatie van B2B is vaak te ruim’, zegt Peter Poulussen, woordvoerder van minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden. Wie mag er dan wel en wie niet naar de carwash?
Voertuigen op naam van vennootschap: toegelaten
‘In principe gaat het hier over voertuigen die nodig zijn bij de uitoefening van het beroep’, verduidelijkt Poulussen. ‘Het gaat dan bijvoorbeeld over bussen, taxi’s en ziekenwagens.’ Maar ook bijvoorbeeld een loodgieter of een schrijnwerker kan met zijn bestelwagen waarmee hij klanten bezoekt naar de carwash.
Leasingwagens: niet toegelaten
Leasingwagens of zogenaamde ‘salariswagens’ zijn nog niet welkom in de carwash. Die beantwoorden doorgaans niet aan het criterium dat ze nodig zijn bij de uitoefening van het beroep. ‘We hebben de grens getrokken bij voertuigen die als extralegaal voordeel gelden,’ aldus nog Poulussen. ‘In dat geval gaat het eigenlijk om B2C.’
Privévoertuigen: niet toegelaten
Met een privéauto mag u nog altijd niet naar de carwash. In een aantal gevallen slibberen er wel wat van die voertuigen door de mazen van het net. ‘In principe moet de carwashuitbater zelf controleren of het voertuig wel of niet in aanmerking komt en mag de verantwoordelijkheid niet bij de klant worden gelegd’, beklemtoont Peter Poulussen. Carwashbedrijven die toch niet-zakelijke klanten bedienen riskeren een boete van 750 euro.