De auto met dieselmotor ligt al een hele tijd in het vizier van de overheid. Alles wordt er aan gedaan om dieselauto’s uit het straatbeeld te halen. Dat gebeurt letterlijk door de meest vervuilende types de toegang tot stadscentra te verbieden, maar ook door de dieselprijs op te trekken tot het niveau van de benzineprijs.
Sinds enkele jaren gebruikt de overheid het ‘cliquetsysteem’ om de dieselprijs geleidelijk aan op te trekken. Telkens er een verlaging van de dieselprijs op de oliemarkt was, trok de overheid de accijnzen met de helft van die verlaging op. Dat gebeurde acht keer na elkaar en sinds begin deze week zijn de accijnzen op diesel en benzine even hoog. Eindstation bereikt dus.
Prijsvoordeel is weg
Als dieselrijder betekent dit dat u aan de pomp intussen doorgaans meer betaalt dan voor benzine. Momenteel bedraagt de maximumprijs voor super 95 1,505 euro en voor diesel 1,536 euro. Het prijsvoordeel, dat voorheen het argument bij uitstek was om een dieselwagen te kopen, is dus volledig weg.
Ook de tijd dat een dieselmotor aanzienlijk minder verbruikte dan een benzinemotor lijkt stilaan voorbij te zijn. Heel wat benzinewagens komen intussen al dicht in de buurt van het verbruik van een dieselauto.
Hogere prijs en belastingen
Komt daarbij nog dat de aankoopprijs van een dieselauto ook hoger ligt en dat u een hogere belasting op in verkeersstelling (BIV) en een hogere jaarlijkse verkeersbelasting betaalt. Doorgaans was de stelregel dat u minstens 30.000 kilometer moest rijden om financieel voordeel uit een dieselwagen te halen. Bepaalde autospecialisten opperen dat u daar intussen al 40.000 kilometer mag van maken. Er zijn niet veel autogebruikers die zo veel kilometers per jaar doen.
Het negatieve klimaat rond dieselauto’s heeft er ook voor gezorgd dat het argument van de hogere verkoopprijs op de tweedehandsmarkt van tafel is geveegd. Kopers van tweedehandsauto’s halen meer en meer hun neus op voor diesel, waardoor de prijzen behoorlijk onder druk staan.
Slotsom is dat het steeds minder zin heeft om een dieselauto aan te schaffen. Tenzij u zich vastklampt aan de laatste strohalm: een dieselmotor heeft nog altijd een langere levensduur dan een benzinemotor.