Mijn geld Het antwoord op al uw geldvragen
Advertentie

Garagebox kost ruim 31.000 euro

De gemiddelde prijs van een garagebox of autostaanplaats lag in de eerste jaarhelft in Vlaanderen op 31.305 euro. Tel je de kustgemeenten niet mee, dan is dat nog een kleine 25.000 euro.
©Shutterstock

Voor heel België zit de gemiddelde prijs van een garagebox nog net onder 30.000 euro, op 29.242 euro om precies te zijn. Dat is 0,6 procent hoger dan een jaar geleden, blijkt uit data van de Federatie van het Notariaat (Fednot).

24.000
Kost parkeerplaats
Zonder de kustgemeenten zou je in Vlaanderen gemiddeld 24.757 euro moeten betalen voor een parkeerplaats.

De regionale verschillen zijn groot. Aan de kust en in enkele Brusselse gemeenten moeten kopers het diepst in de buidel tasten.

Advertentie

De duurste gemeente is met voorsprong Knokke-Heist. Daar betaal je gemiddeld 57.700 euro. Maar verder in de top tien staan nog opvallend veel kustgemeenten, waaronder Nieuwpoort, Blankenberge, Oostende, Koksijde, Middelkerke, De Panne en De Haan. De twee andere gemeenten in de top van het klassement zijn Elsene en Brussel-stad.

‘Het aanbod aan onze kust is beperkt en de vraag blijft er bijzonder groot’, zegt Bart van Opstal, de woordvoerder van Notaris.be. Al merkt hij op dat mensen zich steeds vaker laten leiden door de aanwezigheid van openbaar vervoer bij de aankoop van vastgoed aan zee.

Brugge

De hoge prijzen aan zee leggen de gemiddelde prijs in Vlaanderen (31.305 euro) ook hoger dan in Wallonië en Brussel. Zonder de kustgemeenten zou je in Vlaanderen gemiddeld 24.757 euro moeten betalen voor een parkeerplaats, weet Van Opstal.

Een vergelijking tussen de provinciesteden leert dat Brugge (30.936 euro), Aarlen (29.800 euro) en Leuven (29.614 euro) als duurste steden naar voren komen. Al zijn de prijzen in Antwerpen, Gent, Brugge, Leuven en Luik wel gedaald in vergelijking met vorig jaar.

Het is volgens Van Opstal nog wachten op de cijfers van de tweede helft van 2019 om te kijken of er sprake is van een kentering. ‘Een factor is alleszins dat in steden waar veel jonge mensen wonen de vraag naar parkeerplaatsen daalt. Koppels kiezen er vaker voor één in plaats van twee wagens. En net als alleenstaanden nemen ze ook vaker het openbaar vervoer of de fiets.’

Advertentie
©Mediafin

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Gesponsorde inhoud