De FOD Economie start vandaag een informatiecampagne over de invoering van de 95 E10-benzine, waarbij de aanvulling E10 wijst op een gehalte van 10 procent bio-ethanol, wat wordt gewonnen uit planten(resten) zoals suikerbieten, granen of suikerriet.
Daarmee verdubbelt het gehalte bio-ethanol: sinds 2009 bevatten brandstoffen die in ons land gecommercialiseerd worden maximaal 5 procent ethanol. 'Bedoeling is de uitstoot van CO2 en andere broeikasgassen van benzinevoertuigen globaal terug te dringen zodat België zijn 10-procentdoelstelling voor hernieuwbare energie in de vervoerssector tegen 2020 kan halen', verduidelijkt Chantal De Pauw, woordvoerster van de FOD Economie.
'Vanaf volgend jaar geldt voor tankstations de verplichting dat er in het totaalvolume aan benzines dat ze gedurende een jaar verkopen, minstens 8,5 procent ethanol moet zitten', verduidelijkt Jean-Pierre Van Dijk, adjunct secretaris-generaal van de Petroleumfederatie. 'Het overgrote deel moet dus E10-benzine zijn. Maar het kan best dat een tankstation pas iets na nieuwjaar omschakelt.'
Verwacht wordt dat de meeste tankstations de tank met 95-benzine omschakelen naar 95 E10, en geen extra tank met 95 toevoegen. Ze mogen dus nog 95 zonder ethanol aanbieden, maar in de praktijk zal het moeilijk worden een station te vinden dat dat nog doet. Ter info: momenteel ligt de maximumprijs voor 95 E10 per liter 0,6 cent hoger dan die voor 95-benzine.
OK voor mijn wagen?
Kan uw wagen daartegen? De kans is groot van wel. Vandaag zijn meer dan negen op de tien benzinevoertuigen compatibel met 95 E10. Het merendeel van de benzinewagens die na 2000 werden gebouwd, kan rijden met de nieuwe brandstof.
Wie twijfelt kan een lijst van auto's en motorfietsen raadplegen op http://e10.febiac.be/nl om te checken of zijn voertuig 95 E10-compatibel is, een initiatief van de automobielfederatie Febiac en de federatie van autohandelaars en -herstellers Traxio.
De FOD Economie vermeldt dat het bij veel wagens die niet E10-compatibel zijn nog niet zo erg is als men per vergissing eenmalig 95 E10 tankt: het volstaat om de volgende tankbeurten 98-benzine te tanken. Regelmatig die vergissing begaan, kan wel schadelijk worden. Voor oldtimers en sportwagens kan een eenmalige vergissing al schadelijk zijn, en is het aangeraden dan meteen de garagehouder te raadplegen.
Niet OK voor mijn wagen
Oudere wagens, al dan niet oldtimers, of sportwagens hebben vaak (motor)onderdelen die niet met brandstoffen met een hoog ethanolgehalte overweg kunnen. In een ongeschikte motor kan de brandstof de dichtingen en slangen doen verharden, met risico op lekken. Zij kunnen terecht bij de benzineversie met octaangetal 98 (maximumprijs momenteel 6,3 cent per liter hoger dan bij 95-benzine).
'Technisch gesproken kan 98-benzine ook 10 procent ethanol bevatten. In dat geval zal een sticker aangeven dat het om 98 E10 gaat, maar in de praktijk komt dat nauwelijks of niet voor in tankstations', zegt Van Dijk. 'Staat er gewoon 98 op, dan is de benzine voor alle auto's onschadelijk. Er zit mogelijk een klein gehalte in van een ethanol- of methanol-verbinding, maar onder de vorm van onschadelijke omgevormde moleculen.'
De behoefte aan en het marktaandeel van 98-benzine verkleint jaar na jaar, vermeldt Van Dijk nog. Vorig jaar werd 85 procent 95-benzine getankt, en 15 procent 98-benzine. 'De meeste moderne auto's hebben ruim voldoende aan een octaangetal van 95.'