KBC, KBC Brussels en Belfius komen op de proppen met een rentevoet van 0,85 procent. Maar het is best mogelijk dat Beobank, net als de voorgaande jaren, de prijsbreker wordt en volgende week met een nog lagere rentevoet over de brug komt.
Om van die goedkope leningen te profiteren moet u wel een nieuwe auto kopen of een wagen die maximaal drie jaar oud is. Bij Belfius is bovendien vereist dat u de lening terugbetaalt in maximaal 84 maanden. De tarieven voor een autolening zijn altijd afhankelijk van drie factoren: van het ontleende bedrag, de looptijd van de lening en de vraag of u een nieuwe dan wel een oudere auto wil financieren.
Met het tarief van 0,85 procent sneuvelt de historisch lage rentevoet waarmee Beobank vorig jaar uitpakte. De financiële instelling, die nu een tarief van 1,29 procent afficheert en zijn aanbod voor het Autosalon nog niet heeft bekendgemaakt, rekende toen een jaarlijks kostenpercentage (JKP) van 0,89 procent aan. In 2016 was dat voor het eerst een tarief onder 1 procent, namelijk 0,99 procent. Het JKP drukt uit hoeveel kosten jaarlijks aan de lening verbonden zijn. Maar bij de meeste banken is het JKP niet meer of minder dan de aangerekende intrestvoet.
Ecologisch
Een aantal banken past trouwens een speciaal tarief toe voor ecologische voertuigen. Bij BNPP Fortis bedraagt de intrestvoet 0,90 procent op voorwaarde dat u een hybride koopt, of een benzine- of een dieselwagen met een beperkte CO2-uitstoot. Voor benzinewagens mag de CO2-uitstoot niet hoger zijn dan 130 gram/km. Voor diesels ligt de bovengrens op 115 gram CO2 per km. Bij BNPP Fortis leende de Belg vorig jaar gemiddeld 17.971 euro voor een nieuwe klassieke auto en iets minder, 17.800 euro, voor een nieuwe groene auto.
Bij die Belgische grootbank bleef het gemiddelde geleende bedrag de jongste jaren ook stijgen. Vijf jaar geleden, in 2013, leende de Belg gemiddeld 15.233 voor de financiering van een auto bij BNPP Fortis. Woordvoerder Valéry Halloy wijt die toename aan de stijgende autoprijzen, de voorkeur van de Belg voor de duurdere merken en het feit dat de consument soms tot 120 procent van het factuurbedrag kan lenen.