De Vlaamse regering keurde op 30 oktober 2020 een besluit goed waardoor gebouwen en de bijbehorende parkings voorbereid worden op de doorbraak van elektrische voertuigen. Vlaanderen stemt zich daarmee af op het Europese plan ‘Schone energie voor alle Europeanen’ dat in 2019 werd goedgekeurd. In dat plan staan onder meer maatregelen om het gebruik van elektrische voertuigen aantrekkelijker te maken, waaronder de verplichting om bij residentiële gebouwen en bedrijven laadpalen te installeren.
Concreet geldt vanaf 11 maart 2021 in Vlaanderen de verplichting om leidingen en/of laadpunten op parkings van nieuwe of gerenoveerde gebouwen te installeren. Daarnaast komt er vanaf 2025 een verplichting voor de installatie van laadpunten voor parkings van bestaande niet-residentiële gebouwen.
Volgens Vlaams minister van Energie Zuhal Demir (N-VA) zijn de palen op privéterrein een nodige aanvulling op de publieke laadpunten. ‘Als we de Vlaming de overstap willen laten maken naar zero-emissievoertuigen, moeten we garanderen dat die wagens op voldoende en goed gelegen plaatsen opgeladen kunnen worden’, zegt Demir. ‘Met deze beslissing garanderen we dat er de komende jaren veel laadpunten bijkomen in private parkings.’
Nieuwe en gerenoveerde residentiële gebouwen
De beslissing van de Vlaamse regering geldt voor alle residentiële gebouwen die vanaf 11 maart 2021 nieuw worden gebouwd of worden gerenoveerd en minstens twee parkeerplaatsen hebben. Denk aan appartementsgebouwen. De laadpalen moeten er niet meteen staan, maar elk van de parkeerplaatsen moet wel voorzien zijn van de nodige infrastructuur voor leidingen. Dat betekent dat er minstens goten voor elektrische kabels moeten worden gelegd om de installatie van oplaadpunten op elke parkeerplaats in een later stadium mogelijk te maken.
Wie vreest dat een laadpunt verplicht wordt op de oprit van zijn nieuwe of gerenoveerde woning, mag gerust zijn. Volgens de regelgeving is een laadpunt verplicht voor een parkeerplaats in een gebouw of voor een ‘naastgelegen parkeerterrein’. Het gaat dus niet om de oprit van een woning, omdat dat geen ‘echte parkeerplaats’ is, zegt het kabinet van Demir.
Niet-residentiële gebouwen
Voor nieuwe of gerenoveerde niet-residentiële gebouwen met meer dan tien parkeerplaatsen moet in minstens twee oplaadpunten voorzien worden. Daarnaast moet meteen aan uitbreiding van het aanbod worden gedacht. Zo moet voor minstens een op de vier parkeerplaatsen in leidingen of minstens goten voor elektrische kabels worden voorzien. Op die manier kunnen in een later stadium vrij snel nieuwe oplaadpunten worden geïnstalleerd.
Wie zich niet aan de nieuwe verplichtingen houdt, kan een boete krijgen. Per ontbrekend laadpunt is dat 2.000 euro en per parkeerplaats die niet is voorbereid op een toekomstige installatie 1.000 euro.
Bestaande gebouwen
Voorlopig is het nog niet verplicht om voor bestaande gebouwen in laadpalen op de parkeerplaatsen te voorzien. Daar komt voor niet-residentiële gebouwen vanaf 2025 verandering in. Vanaf 1 januari van dat jaar moeten alle niet-residentiële gebouwen met meer dan 20 parkeerplaatsen uitgerust worden met minstens twee oplaadpunten. Voor woongebouwen is dat volgens de huidige regeling nog niet het geval.