Netlix imponeert met abonneegroei
In een eerste lezing zien de kwartaalcijfers van Netflix er erg sterk uit. De streamingreus boekte in het slotkwartaal van 2024 een winst per aandeel van 4,27 dollar, iets meer dan de verwachting van 4,20 dollar.
Ook de omzet komt met 10,25 miljard dollar netjes boven de lat uit. Maar echt imponeren doet Netflix pas met zijn aanwas van nieuwe abonnees: het afgelopen kwartaal kwamen er 18,9 miljoen paar ogen bij. Dat is de sterkste kwartaalgroei in de geschiedenis van het bedrijf.
Netflix telt nu 301,6 miljoen betalende kijkers, veel meer dan de verwachte 290,9 miljoen. Het is overigens de laatste keer dat beleggers zich kunnen laven aan die abonneecijfers: de streamer kondigde vorig voorjaar al aan in 2025 te stoppen met er elk kwartaal over te rapporteren.
Niet uit schrik voor een stilvallende groei, wel omdat Netflix door zijn focus op advertentiegeld een turbo wil zetten op de omzetgroei, de winstmarge en de cashflow. Daarom wordt de aanwas van nieuwe abonnees minder relevant.
Succesnummers als Squid Game en vooral de live uitgezonden boksmatch tussen Jake Paul en Mike Tyson droegen bij aan de sterke kwartaalcijfers, geeft Netflix mee. Precies die live sportevenementen zijn cruciaal voor de succesvolle uitbouw van zijn advertentie-inkomsten de komende jaren.
In de (weliswaar wispelturige) nabeurshandel tonen beleggers zich in hun nopjes met de voorliggende cijfers. Het aandeel noteert nabeurs zo'n 14 procent hoger.