Vooruit, Groen en Open VLD zijn voor een kilometerheffing, maar koppelen er voorwaarden aan. Voor de socialisten mag de heffing niet leiden tot hogere pendelkosten voor werknemers, terwijl de liberalen van oordeel zijn dat de heffing in het hele land tegelijk moet worden ingevoerd en alle automobilisten samen niet op extra kosten mag jagen.
Het Vlaams Belang is tegen rekeningrijden, maar wil wel een algemeen wegenvignet invoeren dat de bestaande verkeersbelasting gedeeltelijk vervangt, waardoor ook buitenlanders meebetalen voor het gebruik van de Vlaamse wegen. De btw en accijnzen op brandstof dalen, de lage-emissiezones in Gent, Antwerpen en Brussel worden afgeschaft en tussen 23 uur en 6 uur moet de maximumsnelheid op de autosnelweg opgetrokken worden tot 130 kilometer per uur. De uitfasering van de verbrandingsmotor moet stoppen, waardoor automobilisten de vrije keuze houden om met een diesel- of benzinewagen te rijden.
De PVDA is tegen ‘asociale maatregelen zoals kilometerheffingen, omdat ze burgers bestraffen zonder hen een echt alternatief te bieden’. De partij vindt dat de jacht op wie een auto nodig heeft moet stoppen, en is tegen lage-emissiezones en tegen hogere accijnzen op diesel en benzine. Je rijbewijs halen moet gratis worden, inclusief 20 uur praktijklessen.
CD&V vindt een kilometerheffing geen goed idee omdat dit momenteel mensen zou straffen die momenteel geen volwaardig alternatief hebben voor de auto. Eerst moet het openbaar vervoer beter, ook in landelijk gebied en ook op tijdstippen dat mensen voor een ploeg- of nachtdienst naar het werk moeten en daarna terugkeren.
De N-VA ziet geen manier om een kilometerheffing in te voeren zonder dat werkende mensen daarbij gestraft zouden worden en is daarom tegen.
Voor U vindt de kilometerheffing een platte belastingverhoging omdat het aantal gereden kilometers al belast wordt via de accijnzen.
Vooruit is voorstander van een ‘spitsheffing’ die rijden op de drukke uren duurder maakt. De extra kosten die dat met zich meebrengt voor woon-werkverkeer moeten worden betaald door de werkgever.
Open VLD is voor een nationale kilometerheffing die het gebruik van de wagen belast in plaats van het bezit ervan. Deze taks moet alle huidige verkeersbelastingen vervangen, budgetneutraal zijn voor de overheid en de privacy van weggebruikers respecteren.
Groen pleit voor een taxshift in de verkeersbelasting. De partij schaft de huidige jaarlijkse taks af en vervangt die door een heffing per gereden kilometer. Wie weinig kilometers aflegt, buiten de spits de baan op gaat of met een milieuvriendelijke wagen rijdt, betaalt daardoor minder. De anderen betalen meer. De partij wil vermijden dat wie geen alternatief voor de auto heeft, plots met een veel hogere belastingdruk geconfronteerd wordt.