Vrijwel alle partijen willen voor korte afstanden de trein aantrekkelijker maken dan het vliegtuig. Maar moet je korteafstandsvluchten dan ook verbieden of duurder maken? Vooruit, CD&V en Groen vinden van wel. De PVDA en de N-VA vinden van niet.
Vliegen tussen luchthavens in België: als het van Vooruit afhangt, mag het straks niet meer. De partij bepleit een verbod op korteafstandsvluchten binnen de Europese Unie.
Groen wil de vlieg- of inschepingstaks optrekken tot het niveau van die in onze buurlanden. Wie minder dan 500 kilometer vliegt – een afstand waarop de trein nu al vaak een alternatief biedt – zou daardoor 50 euro moeten betalen, in plaats van 10 euro vandaag.
Vliegen op korte afstand mag voor CD&V nooit verboden worden. 'We steunen het principe van een vliegtaks maar het heeft geen zin om als België alleen nog meer belastingen in te voeren.' CD&V pleit daarom voor een Europese kerosinetaks en een internationaal akkoord over btw op vliegtuigtickets.
Voor U is tegen een vliegverbod en tegen duurdere vliegtickets.
De PVDA maakt voor sommigen duurder, via een belasting op privéjets, en voor anderen goedkoper. De inkomsten van die belasting moeten immers toelaten om de huidige toeslag op vliegtuigtickets, die door iedereen betaald worden, af te schaffen. Op alle afstanden onder de 1.000 kilometer moet de trein wel goedkoper zijn dan het vliegtuig.
Open VLD is tegen een verbod op korte vluchten. Volgens de partij moet de luchtvaart zijn deel van de klimaatinspanningen doen, maar is dat al gebeurd met de bestaande belasting op korte vluchten. Daarnaast zijn de kosteloze emissierechten afgeschaft en zal er voor CO₂-uitstoot betaald moeten worden. Op die manier worden reizigers al aangemoedigd om andere mobiliteitskeuzes te maken.
De N-VA vindt dat je de klimaatverandering niet aanpakt door mensen een schuldgevoel aan te praten wanneer ze met het vliegtuig op vakantie gaan. De partij zegt te passen voor groene belastingen waaraan de burger zich blauw betaalt.
Het Vlaams Belang wil geen pestbelastingen en geen verbod op korte vliegtuigreizen. De partij stelt wel dat tickets niet onder de werkelijke kostprijs verkocht mogen worden.