Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Het is now or never voor plug-inhybrides!’

Jurgen Vandam en Tim Reigel (Hedin Automotive Belgium).

Als grootste Mercedes-Benz-verdeler in België anticipeert Hedin Automotive sterk op marktevoluties en wijzigende klantennoden. Die laatste worden bij bedrijven en zelfstandigen sterk gestuurd door de fiscale spelregels die vanaf 1 juli 2023 drastisch veranderen. ‘Binnen die context blijft een plug-inhybride nog altijd zeer interessant’, zegt Sales Director Tim Reigel.

Een plug-inhybride combineert het beste van twee werelden: behalve een krachtige en zuinige traditionele verbrandingsmotor heeft dit type wagen ook een oplaadbare batterij die een elektromotor aandrijft. Het verschil met een milde hybride is dat de batterij van een plug-inhybride opgeladen kan worden via een laadpaal of een stopcontact. De elektrische actieradius van een plug-inhybride verschilt per model. Bij Mercedes-Benz is dat voor bepaalde modellen al bijna 130 kilometer (GLC-Klasse). 

Benzine- én dieselmodellen  

Advertentie

‘Een grote troef is dat Mercedes-Benz PHEV’s (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) aanbiedt met zowel benzine- als dieselmotor’, stelt Tim Reigel, Sales Director bij Hedin Automotive Belgium. ‘Dat maakt deze wagens perfect voor kortere stadsritten, middellang woon-werkverkeer én zeer intensieve ritten of lange afstanden.’ Dankzij de slimme schakeling en wisselwerking tussen de brandstof- en elektromoto kunnen chauffeurs met een PHEV tot 70 procent minder brandstof verbruiken. Binnen een klassieke professionele gebruiksduur van vier tot vijf jaar, maakt dat een immens verschil. En PHEV’s zijn momenteel nog steeds fiscaal interessant.  

Fiscale spelregels 

Belangrijk om te weten is dat het volledige gamma van Mercedes-Benz plug-inhybrides beantwoordt aan alle vereisten om ze maximaal fiscaal aftrekbaar te maken. ‘De nieuwe autofiscaliteit die ingaat vanaf 1 juli 2023 plafonneert de aftrekbaarheid van wagens met een verbrandingsmotor – dus ook PHEV’s – besteld na die datum. Die aftrekbaarheid daalt degressief naar nul in 2028’, beaamt Jurgen Vandam, Manager Fleet Sales bij Hedin Automotive Belgium. 

‘Als grootste Mercedes-Benz dealer met 20 vestigingen verspreid over België kunnen we zeer snel PHEV’s leveren uit stock of productie.’

Tim Reigel
Sales Director bij Hedin Automotive Belgium

Nu bestellen is de boodschap 

‘Maar plug-inhybrides aangekocht vóór 1 juli 2023 behouden hun maximaal fiscaal voordeel. Zowel de wagen als zijn elektriciteitskosten blijven de komende jaren dan ook 100 procent fiscaal aftrekbaar. Het is dus now or never voor plug-inhybrides. Nu bestellen is meer dan ooit de boodschap.’ Ook PHEV’s die pas later dit jaar geleverd worden, genieten nog van het huidige fiscale gunstregime, op voorwaarde dat hun bestelbon en leasecontract ten laatste op 30 juni 2023 ondertekend worden. ‘Als grootste Mercedes-Benz-dealer met 20 vestigingen verspreid over België kunnen we zeer snel PHEV’s leveren uit stock of productie’, benadrukt Tim Reigel. ‘Ook dat is vandaag een grote troef.’ 

Advertentie

‘Plug-inhybrides aangekocht vóór 1 juli 2023 behouden hun maximaal fiscaal voordeel.’

Jurgen Vandam
Manager Fleet Sales bij Hedin Automotive Belgium

Maatoplossing voor élke professionele klant 

Hedin Automotive helpt klanten bij het maken van de best passende fleetkeuze. Dat geldt zowel voor kleinere kmo’s met een wagenpark van drie wagens als voor grote organisaties die duizenden voertuigen ter beschikking stellen aan hun medewerkers. ‘We hebben een uitgebreide TCO-tool die klanten inzicht geeft in de totale kost van een voertuig over zijn gebruiksduur’, zegt Jurgen Vandam. ‘Nog belangrijker is dat onze medewerkers, onder wie ook onze fleet ambassadors, regelmatig opleidingen volgen. Ons volledige sales departement doorliep bovenop de standaardtrainingen nog een doorgedreven EV-opleidingstraject. Zo blijft hun kennis steevast afgestemd op de actualiteit en kunnen ze klanten optimaal begeleiden naar de beste keuze. Ook met de podcast Plan Elektrisch Rijden bewijzen onze mensen dat ze the extra mile gaan.’ 

Nog niet iedereen kan optimaal Full EV rijden 

Er zijn vandaag nog erg veel ondernemers en medewerkers voor wie een volledig elektrische wagen voorlopig nog niet de meest optimale keuze is. Ze wonen op een appartement of in een woning zonder oprit waar een eigen laadpaal installeren onmogelijk is. Of ze parkeren in een stedelijke omgeving zonder publieke laadinfrastructuur. ‘Voor deze gebruikers is een PHEV vandaag nog altijd een valabel alternatief, ook fiscaal’, zegt Tim Reigel. ‘Hetzelfde geldt voor wie jaarlijks veel kilometers rijdt: in dat geval is een PHEV met een zuinige dieselmotor een perfecte oplossing.’ 

Advertentie
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.