Advertentie
mijn geld

Stormloop op alternatieven staatsbon stelt geduld spaarders en kantoorhouders op de proef

Onder meer bij KBC mopperen klanten over langere wachttijden aan de telefoon nu onder de banken de strijd om het staatsbongeld volop is losgebarsten. ©Kristof Vadino

Langere wachttijden aan de telefoon, propvolle agenda’s bij de agenten en toenemende ‘fear of missing out’ bij de klanten: het is alle hens aan dek bij de callcenters en kantoren van de Belgische banken nu de strijd om de staatsbonmiljarden in volle hevigheid woedt. ‘Waar is die artificiële intelligentie wanneer je ze echt nodig hebt?’

Praten werkt, maar wie dezer dagen met zijn bankier over sparen en beleggen wil praten, trekt daar het best voldoende tijd voor uit. Nu de strijd om de staatsbonmiljarden vorige week definitief is losgebarsten, heerst een drukte vanjewelste in de callcenters en kantoren van de Belgische banken.

Die lanceerden de voorbije weken de ene spaaractie na de andere in de hoop de 22 miljard euro te heroveren die beleggers vorig jaar in de fiscaal vriendelijke staatsbon hadden gepompt. De stormloop op nieuwe termijnrekeningen en andere spaar- of beleggingsproducten blijkt intussen zo groot dat de stress zowel bij klanten als bij medewerkers toeneemt.

Advertentie
De essentie
  • Het is razend druk in de callcenters en kantoren van de Belgische banken nu de strijd om de staatsbonmiljarden is losgebarsten.
  • De situatie is onder controle, zeggen de banken. Maar klanten mopperen wel over langere wachttijden en het feit dat veel acties alleen voor 'vers geld' zijn bedoeld.
  • Sinds MeDirect zijn campagne vervroegd heeft stopgezet, rijst ook de vraag of andere banken dat voorbeeld zullen volgen. Voorlopig is dat niet het geval.

‘Alles is nog onder controle, maar er komen telkens twee grote frustraties naar boven’, zegt een bankier die anoniem wenst te blijven. ‘Klanten zijn teleurgesteld dat veel van de acties die recent werden gelanceerd, gericht zijn op spaarders bij andere banken. Daarnaast is er gemopper over oplopende wachttijden aan de telefoon.’

‘Ik hing 20 tot 25 minuten aan de telefoon voor ik iemand aan de lijn had, en dat was om halfacht 's avonds’, vertelt een klant van KBC aan de redactie. Dat spaarders bij KBC niet online, maar alleen via het contactcenter of op kantoor op een termijnrekening met een stuntrente kunnen intekenen, stoot ook op onbegrip. Een belegger verwijst op het socialemediaplatform X naar de digitale assistente van KBC: ‘De promoactie met termijnrekeningen aan 4 procent wordt telefonisch aangevraagd en manueel verwerkt. Waar is Kate wanneer je ze écht nodig hebt?’

Te populair

‘Iedereen heeft het nu razend druk en ook onze hoofdzetel wordt overstelpt met vragen’, reageert een zelfstandige agent van Crelan. ‘Soms trekken spaarders daardoor weg, maar het kan ook in omgekeerde richting gaan. Een klant van Belfius heeft bij ons bijvoorbeeld voor 200.000 euro geïnvesteerd. Als voornaamste reden voor zijn overstap noemde hij het feit dat hij twee dagen lang niemand te pakken had gekregen bij zijn bank.’

Advertentie

Omdat de interesse in haar nieuwe termijnrekeningen zo groot was, besloot de onlinebank MeDirect eerder deze week haar campagne daarvoor vervroegd stop te zetten. Ook Crelan verlaagt de tarieven op zijn termijnrekeningen, nadat het vorige week met een 'staatsbonactie' was gekomen. De brutorente op een termijnrekening met een looptijd van een jaar daalt vrijdag van 3,50 procent naar 3,10 procent. De brutorente op jaarbasis voor een termijnrekening over zes maanden zakt van 4 procent naar 3,60 procent.

Advertentie

De andere banken laten donderdag verstaan dat ze er voorlopig niet aan denken om een punt te zetten achter hun tijdelijke acties. ‘Maar heel zeker ben ik daar niet van’, zegt een kantoorhouder van Argenta. ‘Bij KBC loopt de tijdelijke actie voor termijnrekeningen tot en met 15 september. Ik vermoed dat andere spelers hun acties na die datum ook beginnen stop te zetten.’

Een Belfius-klant investeerde 200.000 euro bij ons omdat hij twee dagen lang niemand te pakken had kunnen krijgen bij zijn bank.

Crelan-agent

‘Eigenlijk is het al maanden razend druk voor ons’, vervolgt de Argenta-agent. ‘Al sinds eind juni contacteren we klanten proactief over wat ze wilden doen als het geld vrijkwam dat ze vorig jaar in de staatsbon hadden geïnvesteerd. We waren ook vroeg op de hoogte van de acties die de bank ging lanceren voor termijnrekeningen. Sinds augustus heb ik een zevental klantenafspraken per dag. Dat rendeert. Op ons kantoor komt driekwart van de investeringen die nu in termijnrekeningen worden gedaan niet eens van ‘staatsbon-geld’.’

Agenda's volzet

ING België, dat de zaken deze zomer op scherp zette door uit te pakken met een stuntrente op zijn termijnrekeningen, merkt een duidelijke toename in het aantal kantoorbezoeken en gesprekken met zijn contactcenters. Maar de drukte is behapbaar, klinkt het. Al ziet een medewerkster van een lokaal kantoor dat enigszins anders. ‘We worden overspoeld, onze agenda is volledig volzet. Ik weet niet of dat allemaal zo’n groot cadeau is. Veel van de spaarproducten waar nu in wordt geïnvesteerd, hebben een looptijd van twaalf maanden. Het geld dat daar nu in wordt gestoken, komt volgend jaar dus weer vrij. Gaat dit nu elk jaar zo zijn?’

Gaat dit nu elk jaar zo zijn?

Medewerkster bij een kantoor van ING België

De Argenta-kantoorhouder is daar nogal gerust in. ‘Je merkt dat banken de looptijden van hun spaarproducten doen variëren om te vermijden dat dit zich elk jaar herhaalt. Bij ons loopt de termijnrekening met de beste voorwaarden bijvoorbeeld over 18 maanden. Ook belangrijk is dat spaarders moeten beseffen dat, als die spaarproducten op het einde van hun looptijd zijn, ze hun geld volgend jaar waarschijnlijk aan een lagere rente moeten herinvesteren. Als je dat vertelt, staan veel klanten open om te luisteren naar wat de alternatieven kunnen zijn. Maar er zijn natuurlijk ook spaarders die ons bellen en vertellen dat ze alleen een termijnrekening willen.’

Advertentie