Advertentie

‘Besmette werknemer is mijn grootste angst’

Antwerp speelt sinds kort weer in een leeg Bosuilstadion. Het Brugse bedrijf Libaro ontwikkelde een app om bubbels van fans te groeperen in de tribunes. ©Photo News

Het Brugse softwarebedrijf Libaro smeet zich op applicaties die zijn klanten helpen om de coronaregels te volgen.

Als klein softwarebedrijf met klanten in de sport- en evenementenwereld had het Brugse Libaro niet de beste kaarten om de coronacrisis goed door te komen. Toch trekt het team van 10 jonge programmeurs zich al maanden goed uit de slag. ‘We zijn zelf naar onze klanten gestapt met voorstellen om hen te helpen tijdens de crisis, en ze kwamen ook zelf met creatieve oplossingen naar ons’, zegt zaakvoerder Bert Clybouw.

Als specialist in datagedreven applicaties hielp Libaro enkele bedrijven om zichzelf op een veilige manier te organiseren. Voor voetbalclub Antwerp maakte het een app waarmee fans bubbels kunnen samenstellen, gekoppeld aan een algoritme dat de bubbels spreidt over het stadion. De Gentse kantoorcampus MeetDistrict bestelde een systeem om de luchtkwaliteit permanent te monitoren en bij te sturen.

Advertentie

Die covidprojecten vragen wel veel flexibiliteit, zegt Clybouw. ‘Toen we een monitoringsysteem maakten voor het oldtimerevent Zoute Grand Prix was er veel onzekerheid of het wel zou doorgaan en hoeveel mensen er mochten zijn. Dan moet je je applicatie continu bijsturen met de laatste informatie.’

Voor zijn bedrijf moest Clybouw nooit echt vrezen. 'We hebben het geluk dat we veel strategische projecten doen waarop bedrijven niet snel besparen. Mijn grootste angst was vooral dat er werknemers besmet zouden raken, want we kunnen echt niemand missen. Daarom werken we al sinds het begin van de crisis zo veel mogelijk thuis, met maximaal een kwart van de mensen tegelijk op kantoor.'

Advertentie