Afblaasmachines met radicaal nieuw bedrijfsmodel
Het Kortrijkse bedrijf Cyago maakte van corona gebruik om zijn werknemers sneller en autonomer te laten beslissen.
Kleiner, flexibeler en met inspraak van iedereen. Met die filosofie ging het Kortrijkse industrieel bedrijf Cyago begin dit jaar van start. Midden in coronatijden, en dat was niet helemaal toeval. ‘De pandemie dwingt je na te denken over waar je naartoe wil,’ zegt medeoprichter Stefaan De Clercq. ‘De plannen om ons als afdeling af te splitsen van een groter bedrijf, Almeco uit Moeskroen, bestonden, al langer, maar corona heeft die denkoefening versneld.’
Je kunt ons vergelijken met een carwash, maar dan eentje met alleen maar lucht.
Cyago ontwerpt, maakt en installeert afblaasmachines, die bijvoorbeeld in de voedingsindustrie gebruikt worden om verpakkingen te drogen. ‘Die zijn vochtig door sterilisatie of condensatie, en moeten snel gedroogd worden om bijvoorbeeld een label op te plakken of in een kartonnen doos gestapeld te worden', zegt CEO Johan Wyckaert. Klanten zijn grote spelers als Nestlé en Mars.
- Cyago ontwikkelt hogedrukblazers om verpakkingen te drogen en vrachtwagens pelletvrij te maken.
- Zelfsturing en overleg staan centraal in de organisatie.
- Het doel is sneller en flexibeler om te gaan met andere uitdagingen na corona.
Daarnaast heeft het bedrijf een hogedrukblazer ontwikkeld om het milieuprobleem van de pellets op te lossen. Dat zijn kleine korrels uit de plasticindustrie die vaak in de natuur belanden. ‘Het lijkt een beetje op weggewaaide confetti na een feest, maar er is helemaal niets feestelijks aan', zegt Wyckaert. ‘Volgens experts gaat jaarlijks wereldwijd 230.000 ton pellets verloren, wat neerkomt op 1.150 miljard korrels.’
Vrachtwagen
Cyago ontwikkelde voor grote spelers als Ineos en Exxon een afblaasinstallatie om vrachtwagens pelletvrij te maken. ‘Je kunt het vergelijken met een carwash, maar dan met alleen lucht,’ zegt Wyckaert. ‘De vrachtwagen rijdt er traag doorheen en wordt in die korte tijd afgeblazen. De plastic korrels worden opgevangen in een rooster op de grond en kunnen gerecupereerd worden.’
Het bedrijf koos voor een kleinere aparte entiteit omdat het de principes van de Belgische organisatiedeskundige Frederic Laloux in de praktijk wou omzetten. Die pleit in zijn 'cyaanmodel' voor zelfsturing, overleg en het constant bijsturen van doelen in functie van de groep.
‘Corona gooide wat roet in het eten', zegt De Clercq. ‘Als je niet samen op kantoor zit, is het veel moeilijker constant gezamenlijk te overleggen. Maar het doel blijft dat onze negen medewerkers heel autonoom beslissingen kunnen nemen, na overleg met de collega’s die bij het dossier betrokken zijn en zij die het meeste ervaring hebben.’
Tandje bijsteken
De Clercq geeft een voorbeeld: ‘Vroeger sloot een verkoper een overeenkomst, die respectievelijk naar de planner en de aankoper ging, waarna ze uiteindelijk bij de productie belandde. Nu bespreken we dat meteen samen en merkt iemand bijvoorbeeld op dat er een leveringsprobleem kan zijn. We bekijken dan samen hoe we een tandje kunnen bijsteken.’ Die methode moet ook na corona helpen om sneller en flexibeler te springen op nieuwe uitdagingen, zodat de omzet van 2,1 miljoen euro over een vijftal jaar kan verdubbelen.
Meest gelezen
- 1 Na bijna zes maanden blijft De Wever zelfde rondje draaien
- 2 Voedingsreus Cargill schrapt duizenden jobs, in België verdwijnen 164 banen
- 3 Geen cookies? Dat is dan 3,99 euro per maand, overweegt DPG Media
- 4 Chaos in Zuid-Korea nadat president onverwacht staat van beleg heeft afgekondigd
- 5 De vijf koppijndossiers van het onthoofde Stellantis