Advertentie
analyse

Google en OpenAI strijden om AI-suprematie

Topman Demis Hassabis van Google DeepMind (links) en CEO Sundar Pichai van Alphabet. ©AP

Google en OpenAI strijden om de suprematie in AI-assistenten die de gebruiker en hun omgeving begrijpen. De uitkomst hangt niet alleen af van technologie, maar ook van hun zakelijke modellen.

Zowel ChatGPT-maker OpenAI als de zoekgigant Google toonde de voorbije dagen AI-assistenten die converseren met de gebruiker en de fysieke omgeving kunnen bekijken en analyseren.

Maandag sloeg OpenAI toe met de presentatie van het nieuwe model GPT-4o ('o' voor 'omni'). Dinsdag was het de beurt aan Google, waar Demis Hassabis, de topman van de AI-afdeling Google Deepmind, het Project Astra toonde. In beide gevallen kon vlot worden gebabbeld met de respectievelijke AI-modellen. Die konden via de smartphonecamera hun omgeving analyseren en de gebruiker helpen.

Advertentie

We werken al lang aan een universele AI-agent die echt nuttig kan zijn in het dagelijks leven.

Demis Hassabis
Topman Google DeepMind

'Dit lijkt magisch. En dat is prachtig. Maar we willen ook wat van de mystiek rond de technologie wegnemen en ze naar jullie brengen, zodat jullie ze zelf kunnen uitproberen', zei OpenAI-chief technology officer (CTO) Mira Murati. 'We werken al lang aan een universele AI-agent die echt nuttig kan zijn in het dagelijks leven', zei Hassabis. De modellen moeten onthouden wat ze waarnemen, de context begrijpen en actie ondernemen. Ze moeten zo vlot in de omgang zijn dat de gebruiker ze moeiteloos dingen kan leren. En uiteraard van hen kan leren.

De essentie
  • OpenAI en Google presenteerden hun AI-assistenten. De overeenkomsten zijn groter dan de verschillen.
  • OpenAI was meer flashy in zijn presentatie, Google uitgebreider en met veel integratie in bestaande diensten, waaronder de zoekmotor.
  • OpenAI en zijn sectorgenoten zijn verwikkeld in een peperdure concurrentiestrijd. Big tech lijkt te kunnen bepalen wie zal overleven.

Praktisch

Google en OpenAI streven hetzelfde na. Op dit moment is OpenAI meer flashy en heeft het een versie die de komende weken in handen van de gebruikers kan komen. Bij Google is het minder duidelijk wanneer dat zal zijn. Dat gezegd zijnde, de aankondigingen van Google hadden wel een heel praktisch gehalte. Zo wordt, in eerste instantie in de VS, een AI-overzicht van zoekresultaten gelanceerd. In een enkele instructie (prompt) kunnen aan een model veel meer data worden meegegeven, duizenden pagina’s tekst of meer dan een uur aan video. Vanaf volgende maand wordt voor betalende gebruikers het model Gemini 1.5 Pro geïntegreerd in de kantoorsoftware van Google.

Dit voelt magisch. En dat is prachtig. Maar we willen ook wat van de mystiek rond de technologie wegnemen.

Mira Murati
CTO OpenAI

Die praktische kant helpt Google ook geld te verdienen. De integratie van AI in kantooroplossingen is nu voorbehouden voor abonnees. Bovendien biedt Google de ontwikkelaars zijn clouddiensten aan. Het AI-zoekoverzicht helpt het bedrijf zijn zoekmotor prominent te houden. Die is van het grootste belang voor de advertenties, nog altijd goed voor het leeuwendeel van de inkomsten. AI speelt ook een cruciale rol voor het mobiele besturingssysteem Android en de Pixel-smartphones.

Advertentie

Hoe zit het dan bij OpenAI? Dat bedrijf verkoopt ook abonnementen aan de gebruiker. De abonnee krijgt prioritair toegang tot nieuwe functionaliteiten en kan de bot intensiever gebruiken. Ook betalen bedrijven en organisaties voor het gebruik van de modellen. Mogelijk komen er ooit inkomsten uit een AI-appwinkel.

Inkomsten

Eind vorig jaar schreef de technologiesite The Information dat OpenAI de grens van 1,6 miljard dollar inkomsten op jaarbasis heeft overschreden. Voor dit jaar zou worden gemikt op 5 miljard dollar. Ter vergelijking, concurrent Anthropic mikt volgens The Information op meer dan 850 miljoen dollar inkomsten tegen eind 2024. Dat bedrijf wordt financieel gesteund door Amazon en Google.

Het trainen en laten werken van modellen kost een fortuin. Dario Amodei, de topman van Anthropic, raamt de kosten voor het trainen van de huidige modellen op 100 miljoen dollar. Voor de modellen die later dit jaar of begin volgend jaar op de markt komen, is dat eerder 1 miljard dollar. Tegen 2025 en 2026 zitten we aan bedragen tussen 5 miljard en 10 miljard dollar.

5 miljard
trainingskosten
De topman van Anthropic raamt de trainingskosten van de grote taalmodellen tegen 2025-2026 op 5 à 10 miljard dollar.

OpenAI-bondgenoot Microsoft gebruikt de technologie van OpenAI in zowat al zijn diensten en pompte 13 miljard dollar in het jonge AI-bedrijf. Toezichthouders vragen zich af hoe groot de invloed van Microsoft op OpenAI is. Er dient zich mogelijk een tweede grote inkomstendeal aan. OpenAI zou technologie leveren voor het volgende besturingssysteem van de iPhone. Daar is nog geen officiële bevestiging van.

OpenAI kan maar beter hopen op een lucratieve deal met Apple en andere grote spelers. Want op een dag is magie van de AI-assistenten uitgewerkt en zijn ze even alledaags als een aanraakscherm nu. Consumenten gaan er geen extra geld willen voor betalen.

Op de bedrijvenmarkt is de concurrentie intens tussen OpenAI, Anthropic, Meta, het Franse Mistral, het Duitse Aleph Alpha, het Canadese Cohere en G42 uit de Emiraten. Spelers als Meta geven hun modellen gratis en in open source weg. Meta werkt bovendien aan een eigen reeks AI-assistenten, onder meer voor zijn slimme brillen. Als de technologiegiganten ooit vinden dat ze het helemaal alleen kunnen, hebben bedrijven zoals OpenAI en Anthropic een probleem. Hassabis kan erover meepraten. Zijn bedrijf DeepMind werd al in 2014 overgenomen door Google.

Advertentie