De Tijd Webinar | 'Klanten zitten dertien uur per dag achter het scherm'
Dit jaar kende ons gebruik van digitale media een quantumsprong. Steven Van Belleghem, specialist in digitale marketing en ondernemer, schetste tijdens een De Tijd Webinar in de reeks 'Het Corona-effect' deze omwenteling en legde uit hoe ondernemers hier kunnen op inspelen.
'Onze algemene schermtijd, de tijd dat we naar smartphone, tablet, computer en televisie kijken, nam met 30 procent toe. Een gemiddelde volwassene kijkt vandaag 13 uur per dag naar een scherm', zo stak Van Belleghem van wal. 'Dat is bijna elk moment dat we wakker zijn en niet aan het eten zijn.' Deze evolutie bouwt voort op de trends van de voorbije jaren die bepaald werden door de opkomst van sociale media en 4G. De komende tien jaar komt er een nieuwe omwenteling. Die zal vooral draaien om artificiële intelligentie, de impact van 5G, quantum computing en robots.
Als bedrijf kan je meer doen dan puur een product verkopen.
'Er komt gaat meer automatisering komen, er komt een hybride wereld waarbij een onzichtbare digitale laag over de fysieke wereld wordt gelegd. Alles wat wij offline doen zal ook een digitale component krijgen en hierbij spelen 5G en artificiële intelligentie een grote rol.'
Het gaat daarbij niet enkel over de grote internetbedrijven zoals Facebook, Google of Amazon. Ook niet-technologiebedrijven gaan een digitale revival kennen en een grote rol spelen. Denk in eigen land aan Belfius en KBC die enorm innoveren en de stap naar platformen zetten. 'In de VS zie ik Walmart, de grootste supermarktketen van de wereld, plots overwegen een deel van het videoplatform TikTok te kopen.'
Expertise
Met wat kan een bedrijf in zo'n wereld het verschil maken de komende drie vier jaar? Een goed product, een goede prijs en een goede dienstverlening zijn niet meer dan minimumvoorwaarden. Van Belleghem stelt een 'partner in life' aanpak voor, waarbij de ondernemer zich afvraagt wat er zich afspeelt in het leven van de klant. Wat kan een bedrijf meer doen dan puur een product verkopen? Hoe kan je een positieve impact hebben op de maatschappij? Kappers bijvoorbeeld zouden tijdens de lockdown producten aan huis kunnen leveren en video's tonen die tonen hoe ze te gebruiken. Op die manier spelen die kappers hun expertenrol uit.
Er komt een hybride wereld waarbij een onzichtbare digitale laag over de fysieke wereld wordt gelegd.
100 vragen
Van Belleghem stelde concrete manieren voor om aan 'content marketing' te doen en zo de expertenrol helemaal uit te spelen. 'Maak een lijst met vragen die al eens gesteld zijn tijdens een verkoopsmeeting. Laat de verkopers de meest gestelde vragen op papier zetten. De uitdaging is aan honderd vragen te komen. Vervolgens beantwoord je die vragen, door een artikeltje, beelden, video. Als mensen online zoeken naar een product, stellen ze meestal een vraag. Als ze dan het antwoord op jouw website vinden, kan jij de referentie worden. Coolblue doet dat heel goed met vaak heel korte video's die op de meest uiteenlopende vragen een antwoord bieden.'
Volgende week, op woensdag 4 november, gaan we het hebben over de arbeidsmarkt. Met welke skills gaat u post-corona het verschil kunnen maken? Onze gasten zijn afgevaardigd bestuurder Wim Adriaens van de Vlaamse dienst voor Arbeidsbemiddeling VDAB. Hij wordt vergezeld door Veerle Torrekens, die de trends in online leren zal toelichten, en door Ulrich Petré die het over levenslang leren en competenties zal hebben. Schrijf u nu in!
Meest gelezen
- 1 Chaos in Zuid-Korea: president heft staat van beleg op na clash met parlement
- 2 Urenlang ondervraagd en huizen doorzocht: Didier Reynders verdacht van witwassen via loterijspelen
- 3 Voedingsreus Cargill schrapt duizenden jobs, in België verdwijnen 164 banen
- 4 Hoe Vlaanderen zijn hoofdstad verliest
- 5 CEO Le Sanglier des Ardennes in Durbuy na brand: 'We waren op weg naar een recordmaand'