Expat in Duitsland | Gezocht: stuurman of -vrouw om schip weer op koers te brengen
De grootste economie van Europa wankelt onder een opeenvolging van crisissen en conservatisme. Het is tijd voor een nieuwe gids.
Kort nadat ik twee jaar geleden hier in Frankfurt am Main, het financiële hart van Europa, kwam werken en wonen, sloot ik me aan bij een van de vele roeiclubs die de stad rijk is. Roeien is een sport die training en discipline vereist. Bovendien is het een echte teamsport: als een teamlid te laat komt, kan de boot niet vertrekken. Op het water draait het niet om brute kracht, maar om samenwerking en techniek. Goede communicatie en een sterk collectief zijn dan ook cruciaal.
Onder stuurman Olaf Scholz is de Duitse boot zijn koers kwijt. De kanselier krijgt de wind van voren. Afwachtend leiderschap en onduidelijke politieke beslissingen lijken zijn handelsmerk. De Duitsers hebben er zelfs een woord voor: Scholzing. Met de verloren vertrouwensstemming is zijn verkeerslichtcoalitie vroegtijdig uit de bocht gevlogen, wat nieuwe verkiezingen op 23 februari noodzakelijk maakt.
Hoge ziektecijfers
Onheilspellende berichten over de economische situatie overspoelen het nieuws, vooral vanuit de industrie, waar de stemming bijzonder slecht is.
De motivatie van Team Duitsland zit op een dieptepunt. Van alle geïndustrialiseerde landen werken de Duitsers de minste uren, terwijl de afwezigheden op het werk en de ziektecijfers ongekend hoog zijn. De ooit zo geprezen innovatiekracht van het land loopt vast. Deutsche Bahn, de nationale spoorwegmaatschappij, kampt met verouderde infrastructuur, enorme vertragingen en storingen. Het land heeft ook de trein van de digitale technologie de jongste jaren hopeloos gemist. Dagelijks merk ik de aversie tegen verandering: op café mag je nog altijd roken, contant betalen heeft de voorkeur, kassabonnen worden standaard gedrukt op papier, veel administratie verloopt nog per post, en de auto blijft de Duitse heilige koe!
Dagelijks merk ik de aversie tegen verandering: op café mag je nog altijd roken, contant betalen heeft de voorkeur en kassabonnen worden standaard gedrukt.
Secure professionals
Toch zijn er ook kansen om internationaal weer in het koppeloton te gaan roeien. De Duitse werkcultuur kenmerkt zich door een sterke focus op service, kwaliteit en processen. Men werkt secuur en gedisciplineerd, een mindset die van jongs af aan wordt bijgebracht. Het Ausbildung-programma, een uniek beroepsopleidingssysteem waarin jongeren zowel theorie leren als praktijkervaring opdoen in een bedrijf, is van groot belang en wordt zeer gerespecteerd. Dat systeem levert bijzonder bekwame professionals op, geschoold in diverse vakgebieden.
Soft skills
Duitsers hebben, meer dan Belgen, een directe en participatieve communicatiestijl. Leiderschap wordt hier ruim geaccepteerd als het op kennis en ervaring is gebaseerd. Hier leerde ik ook het 4-Augen-Prinzip kennen en waarderen. Dat principe houdt in dat twee personen gezamenlijk een beslissing of handeling uitvoeren, met gedeelde verantwoordelijkheid voor de controle. Die 'soft skills' maken deel uit van het Duitse DNA en dragen bij tot efficiëntere communicatie en krachtige samenwerking in de roeiboot. Gelukkig.
De jaren van Merkelen en Scholzing zijn definitief voorbij. De Duitsers hebben nood aan een open blik en daadkracht, aan een nieuwe stuurvrouw of -man met visie, lef en ambitie, die de riemen stevig in het water durft te zetten en koers vaart richting een sterke Duitse toekomst.
Arthur Lahaye is projectcoördinator bij Unilin Panels en woont en werkt in Frankfurt.
In De wereld is klein schrijven ondernemende Vlamingen vanuit het buitenland over wat hen beroert en boeit. Ontdek hun verhalen hier. Zelf in de pen kruipen? Contacteer ons via LinkedIn of mail (dewereldisklein@tijd.be).
Meest gelezen
- 1 Warren Buffett stapt in gekelderd bieraandeel en verkoopt geen aandelen Apple meer
- 2 Duits kanselier Scholz na toespraak Vance: 'We zullen zelf wel beslissen hoe we onze democratie organiseren'
- 3 Belg verovert de wereld met BattleKart: zoals 'Mario Kart', maar dan in het echt
- 4 Duitse automakers sidderen voor nieuwe Amerikaanse tarieven
- 5 De must-reads van het weekend