Grafisch kunstenaar Paul Ibou overleden
De grafisch kunstenaar Paul Ibou is op 84-jarige leeftijd overleden.
Paul Ibou, pseudoniem voor Paul Vermeersch, is onder meer bekend als ontwerper van de logo's van meerdere bekende bedrijven en instellingen. Hij was ook actief als auteur, schilder, beeldhouwer en postzegelontwerper. Hij won in 2020 de Vlaamse Ultima Cultuurprijs voor design en was ridder in de Leopoldsorde.
Paul Ibou studeerde typografie aan de Academie in Antwerpen en het Plantin Instituut voor Typografie. In 1962 begon hij zijn professionele carrière. Hij ontwierp zo'n 350 logo's.
Het oude logo van de provincie Antwerpen (1983-2014), met 15 driehoekjes die samen zowel de letter P als A vormden, is van zijn hand. Ibou creëerde ook het logo van de Universitaire Instelling Antwerpen (UIA) voor die in 2003 opging in de Universiteit Antwerpen. Daarnaast bedacht hij de logo's van onder meer de chocolademelkproducent Cécémel, het taxibedrijf Antwerp-Tax, de Belgische Tiercé en Tele-Onthaal.
In een interview in 1993 met De Tijd noemde hij logo's 'de hiërogliefen van deze eeuw'. Hij typeerde zo'n beeldmerk als een compacte vorm die op eenvoudige wijze het bedrijf symboliseert. Maar eigenlijk mocht je geen logo zeggen. Ibou had het liever over een huisstijl. Die wordt volgens hem bepaald door de schrijfwijze van de naam, het lettertype en de huiskleuren.
In het interview maakte Ibou de vergelijking met televisie. 'Voor televisie kies je nog bewust. Maar nu proberen allerlei bedrijven of instellingen de aandacht te krijgen terwijl je alleen maar over straat loopt. Daarom moet zo'n beeldmerk opvallen. Je bent immers niet de enige.'
Paul Ibou liet in elk contract stipuleren dat aan zijn logo niet zonder zijn toestemming gemorreld mocht worden. Hij liet zijn logo's altijd deponeren.
Hij zei verder nog dat hij als een psychoanalyticus een bedrijf doorlicht voor hij aan zijn ontwerp begint en 'altijd eerst een gesprek met de grote baas heeft'. Het is soms op eieren lopen, want 'de praktijk leert dat het hoogste niveau van een bedrijf zich bemoeit met 'het gezicht naar buiten'. Het logo is vaak een talisman geworden en eventuele veranderingen liggen erg emotioneel.'
Maar dat gold ook voor Ibou. Hij liet in elk contract stipuleren dat aan zijn logo niet zonder zijn toestemming gemorreld mocht worden. Hij liet zijn logo's altijd deponeren.
Ibou maakte voor zijn klanten een driedimensionale versie van het logo. Vier jaar geleden schonk hij zo'n dertig van die logo-objecten aan het Design Museum in Gent, samen met een reeks originele logopanelen, affiches, brochures en certificaten voor logo’s.
Meest gelezen
- 1 Belfius wil stad Bergen niet financieren na doorbraak extreemlinkse PTB
- 2 Golf aan betaalbare e-auto’s op komst, met dank aan strenge uitstootregels
- 3 Nvidia overtreft opnieuw de verwachtingen
- 4 Gentse techspeler Lighthouse haalt 350 miljoen euro op en wordt miljardenbedrijf
- 5 'Rusland viel Oekraïne aan met intercontinentale ballistische raket'