Advertentie

Vlaams podcastplatform moet dam opwerpen tegen Apple en Spotify

De podcaststudio van De Tijd en L'Echo.

Vlaams minister van Media Benjamin Dalle maakt een kleine 12 miljoen euro vrij voor projecten die de digitale transformatie van mediabedrijven moeten ondersteunen. Onder andere een crossmediaal podcastplatform krijgt geld.

Minister van Media Benjamin Dalle (CD&V) lanceerde in het voorjaar een oproep voor mediaprojecten rond digitale transformatie. Hij deed dat in het kader van het relanceplan Vlaamse Veerkracht. Dat leidde tot 31 dossiers, waarvan 18 projecten op steun kunnen rekenen, voor een gezamenlijk bedrag van net geen 12 miljoen euro.

Het opvallendste dossier is een gezamenlijk project van de mediagroepen Mediahuis, DPG Media, SBS Belgium en de openbare omroep VRT om een Vlaams podcastplatform uit de grond te stampen onder de werknaam 'Podgrond'.

Advertentie
De essentie
  • Vlaams minister van Media Benjamin Dalle (CD&V) maakt een kleine 12 miljoen euro vrij voor 18 projecten die de digitale transformatie van het Vlaamse medialandschap moeten ondersteunen.
  • Bij die projecten zit onder andere een samenwerking tussen een resem Vlaamse mediabedrijven om een gemeenschappelijk podcastplatform uit de grond te stampen.
  • Dat platform - Podgrond - moet een dam opwerpen tegen de dominantie van buitenlandse spelers als Apple en Spotify.

Mediahuis-CEO Koen Verwee had in april op het door de krant De Standaard georganiseerde podcastfestival al laten vallen dat werd nagedacht over zo'n 'Streamz voor audio'. Het probleem is dat de overgrote meerderheid van de consumptie van podcasts bij twee internationale spelers - Apple en Spotify - zit, waarbij de Vlaamse producenten weinig controle hebben over hoe hun werk in de markt wordt gezet en gevaloriseerd.

Onder andere op datavlak laten de Vlaamse producenten kansen liggen door hun lot in handen van de grote techspelers te leggen, is de redenering. 'Voor de producent en de uitgever is de kennis over de luisteraar kleiner als de distributie en de beluistering gebeuren op ongecontroleerde audioplatformen', luidt het.

Voor de producent en de uitgever is de kennis over de luisteraar kleiner als de distributie en de beluistering gebeuren op ongecontroleerde audioplatformen.

Initiatiefnemers Podgrond

Dat wordt belangrijk als de podcastmakers inkomsten willen genereren met advertenties. 'Dat kan als ze tegen goede voorwaarden ingebed zitten in een aanbod met schaal en met gecontroleerde en toegankelijke relevante data voor de digitale audioadvertenties', zeggen de initiatiefnemers.

De uitbouw van het Podgrond-platform zal twee jaar duren. Dalle trekt ruim 1,4 miljoen euro uit voor dat traject.

Advertentie

Automatische samenvattingen

Behalve het podcastinitiatief springen nog enkele andere projecten in het oog. De VRT, Mediahuis, Roularta en het in artificiële intelligentie (AI) gespecialiseerde consultancybedrijf ML2Grow slaan de handen in elkaar om technologie te ontwikkelen die volautomatisch samenvattingen kan maken van teksten, 'zodat nieuwsverhalen van bij de bron beter kunnen worden vormgegeven binnen een nieuwe multimediale context'. Dat project krijgt 1,1 miljoen euro steun.

Het OASIS-project - een samenwerking tussen de VRT, het productiehuis Sputnik, de visueleproductiebedrijven Uncanny en The Pack en de hogeschool Howest - wil dan weer een 'performant innovatief productieproces' ontwikkelen dat de klassieke mediasector en de gamingindustrie dichter bij elkaar brengt qua kennis en productietechnieken.

En onder de naam Omnioculars slaan een handvol productie- en techbedrijven de handen in elkaar om sport- en cultuurevenementen een digitaal verlengstuk te bezorgen met livestreaming.

Deze historische investering in innovatie moet garanderen dat onze mediaspelers klaar zijn voor de toekomst

Benjamin Dalle
Minister van Media

Wielerdata en ondertitels

Enkele kleinere projecten omvatten onder andere automatische ondertitels, de ontwikkeling van nieuwe tools om infografieken toegankelijker te maken, met AI gegenereerde metadata de beelden van wielerwedstrijden beter doorzoekbaar maken, een verzamelplatform voor wetenschaps- en vakbladen en een op AI gebaseerde computertool die delen van het werk van televisieproducers kan automatiseren, zodat die meer tijd hebben om creatief te zijn.

'We willen mediabedrijven ondersteunen om zich aan te passen aan de nieuwste trends in de mediasector', zegt Dalle. 'Het kijk-, luister- en leesgedrag verandert razendsnel. Deze historische investering in innovatie moet garanderen dat onze mediaspelers klaar zijn voor de toekomst.'

Advertentie
Gesponsorde inhoud