Advertentie

Hr-experte Kathleen Vangronsvelt: ‘Een fruitmand of yogasessie is nog geen welzijnsbeleid’

Kathleen Vangronsvelt: 'Als mensen alleen hun werk hebben om zichzelf te realiseren, wat gebeurt er dan wanneer ze van de ene op de andere dag op straat worden gezet?' ©Kristof Vadino

Een stresscoach of een dagelijkse yogasessie horen er in veel bedrijven al bij. Maar alleen daarmee gaan we het aantal burn-outs niet terugdringen, zegt hr-professor Kathleen Vangronsvelt. ‘Bedrijven focussen te veel op het individu en te weinig op het team, de leiders en de organisatiestructuur.’

Gelukkige werknemers zijn productieve werknemers, luidt een van de voorschriften uit de hr-Bijbel. Geen wonder dat heel wat werkgevers zich van hun vrijgevigste kant laten zien om hun mensen zich beter in hun vel te doen voelen. Een dagelijkse fruitmand, antistressworkshops of met het hele team op yogasessie, het zijn maar enkele maatregelen uit het welzijnsbevorderende arsenaal van de bedrijfswereld.

Maar die goede intenties missen hun doel als ze niet ingebed worden in een breed en doordacht welzijnsbeleid, zegt arbeidspsycholoog Kathleen Vangronsvelt, assistant professor Organizational behavior & humanresourcesmanagement aan de Antwerp Management School (AMS). Samen met haar collega Eva Geluk – what’s in a name – onderzoekt ze momenteel op welke manier organisaties het best een welzijnsbeleid op poten kunnen zetten en hoe leidinggevenden daarin ondersteund kunnen worden.

Advertentie

Wat moeten we precies verstaan onder welzijn op het werk?

Kathleen Vangronsvelt: ‘Uit bijna 100 jaar onderzoek daarnaar komen vier niveaus naar boven: de algemene jobtevredenheid, de positieve en negatieve emoties die bij je job komen kijken, de bevlogenheid (het gevoel plezier en voldoening te halen uit je werk) en ten slotte de mate van zelfrealisatie: kan je dankzij je werk zijn wie je bent en je volle potentieel realiseren?’

‘Waar bedrijven het meest van verwachten, bevindt zich vooral op die laatste niveaus. Vaak zit daar een mismatch met wat mensen zelf verwachten. Veel leidinggevenden zijn al tevreden als hun mensen goed in hun vel zitten, terwijl het topmanagement en de hr-afdeling die zelfrealisatie hoog in het vaandel dragen. Ze willen graag mensen die volledig toegewijd zijn aan de organisatie.’

‘Zelf vind ik dat men daar vaak te ver in gaat. Zeker in de Verenigde Staten zie je veel mensen die van werk de nieuwe religie hebben gemaakt. Maar als mensen alleen hun werk hebben om zichzelf te realiseren, wat gebeurt er dan wanneer ze van de ene op de andere dag op straat worden gezet?’

Advertentie
TIP

Alles om u en uw onderneming te laten groeien, leest u in de WAW!-nieuwsbrief

Een wekelijkse dosis inspiratie voor ondernemers

Wekelijks via e-mail - Uitschrijven in één klik

De aandacht voor welzijn op de werkvloer neemt toe, maar heeft dat ook effect?

Vangronsvelt: ‘Uit de cijfers blijkt duidelijk van niet. In ons onderzoek geven zowel medewerkers als werkgevers aan meer bezig te zijn met welzijn dan in de periode voor 2020. Maar tegelijk zien we dat de cijfers van het RIZIV (de openbare ziekteverzekering, red.) maar blijven stijgen. Tussen 2008 en 2022 is het aantal langdurig zieken verdubbeld, tot meer dan een half miljoen. Dat is dus een tiende van onze werkende bevolking die langer dan een jaar afwezig is. Daar zitten natuurlijk fysieke ziektes bij, zoals kanker, maar de grootste stijging zit bij uitval wegens depressie of burn-out. Tussen 2016 en 2022 is die groep met 50 procent gegroeid. Dus wat we ook doen rond welzijn, het blijkt niet te werken.’

Advertentie

Wat bedrijven ook doen rond welzijn, het blijkt niet te werken.

Kathleen Vangronsvelt
Docent hrm AMS

Wat doen we fout?

Vangronsvelt: ‘Je ziet dat bedrijven vaak initiatieven nemen die gericht zijn op individuele hulpbronnen, wat ook weleens het psychologisch kapitaal wordt genoemd. Ze worden samengevat in het woord ‘hero’: de H van hoop, de E van efficacy, een soort geloof in eigen kunnen, de R van resilience (veerkracht) en de O van optimisme. We zien dat veel bedrijven zich focussen op veerkracht, bijvoorbeeld door workshops over veerkrachttraining aan te bieden, of ademhalingssessies en yoga-oefeningen. Ze zullen je ook aanraden om meer te bewegen, meer de trap te nemen, meer fruit te eten of meer water te drinken. Allerlei dingen die er eigenlijk op gericht zijn om de hulpbronnen die je als individu in jezelf hebt, beter te mobiliseren. Zo willen ze bereiken dat mensen beter om kunnen met de werkdruk, dat ze meer kunnen verdragen.’

‘Voor een stuk werkt dat ook, maar er zijn naast die individuele laag nog drie andere lagen die je kan aanspreken, en daar wordt vaak niets mee gedaan. Er liggen ook hulpbronnen op het niveau van het team: kan je terecht bij collega’s voor ondersteuning als je met een taak aan het sukkelen bent? Op het niveau van de leider liggen ook mogelijke hulpbronnen. Hij of zij kan bijvoorbeeld helpen door te bufferen: faciliteren dat een werknemer even met rust gelaten wordt zodat die eerst zijn belangrijkste werk kan afmaken. Het probleem is dat leidinggevenden vaak zelf zo druk bezig zijn dat ze daar de tijd niet voor kunnen maken. En ten slotte liggen er hulpbronnen op het niveau van de organisatie: hoe is je bedrijf gestructureerd, hoe zijn de individuele jobs vormgegeven, heerst er stabiliteit, hebben werknemers toegang tot de middelen en expertise die ze nodig hebben…? Moet een verkoper zelf alle administratie afhandelen na een salesgesprek? Dat gaat over de grotere structuren die mensen voor een stuk ontzorgen.’

‘In presentaties voor werkgevers stel ik vaak de vraag: is het jullie verantwoordelijkheid als werkgevers om een fruitmand of een gratis massagesessie aan te bieden? Nee. Goede jobs aanbieden, dat is jullie verantwoordelijkheid. Jobs waarin mensen zich niet de hele tijd moeten afvragen of ze alles wel rond krijgen en of ze daarop worden afgerekend.’

Hoe komt het dat bedrijven daar zo’n enge blik op hebben?

Vangronsvelt: ‘Vaak uit onwetendheid. Ze denken dat welzijn alleen bij het individu ligt. En ook omdat het organiseren van een veerkrachtsessie een makkelijke quick fix is. Het is veel moeilijker om alle functies opnieuw te definiëren of te verzekeren dat leidinggevenden meer tijd hebben voor hun medewerkers. Pas op, ik zeg ook niet dat die fruitmand of die yoga daarom moeten verdwijnen, hè. Laat die gerust bestaan. Maar denk dan niet dat je er daarmee vanaf bent.’

Goedbedoelde maatregelen worden misschien ook niet altijd zo begrepen.

Vangronsvelt: ‘We zien inderdaad ook een verschil in perceptie tussen werkgever en medewerker. En de leidinggevende zit daar vaak tussen. De intenties zijn vaak goed. Men wil bijvoorbeeld iets doen om te maken dat mensen gezonder leven zodat ze minder kwaaltjes krijgen. En dus wordt er een geweldige loopwedstrijd georganiseerd. Maar de mensen die dat moeten uitvoeren, zijn vaak de eerstelijnsmanagers. Die moeten dan aan hun team vertellen: ‘Mannen, we gaan nu met z'n allen een rondje rond de fabriek lopen, want dat is weer iets nieuws van hr…’ De waarom gaat heel vaak ergens verloren.’

Zo doen zij het
  • Sommige bedrijven proberen de ondersteunende kracht van teams aan te spreken door in groep meer te bewegen. Bij de verzekeraar Baloise lopen ze als team de Antwerp 10 miles. Oxfam en heel wat andere bedrijven nemen in ploegen van vier collega’s deel aan de wandelwedstrijd Oxfam Trailwalker.
  • CM organiseert een Out of the Office-dag, een teambuilding die specifiek gericht is op nieuwkomers. De bedoeling is hen te helpen snel de sociale relaties te bouwen die hen toelaten om steun te vinden in het team. De ‘onboarding’ van nieuwe werknemers is door het vele telewerk na de coronacrisis een van de grote uitdagingen van bedrijven.
  • De stroomnetbeheerder Elia organiseert zogenaamde ‘burn-out-cirkels’ over de teams heen. Mensen die hersteld zijn van een burn-out kunnen, als ze dat willen en na een korte opleiding bij Mensura, gespreksleider worden van gesprekscirkels over mentaal welzijn. Medewerkers die het moeilijk hebben, kunnen van hen advies krijgen, terwijl de gespreksleiders een boodschap van waardering krijgen en hun ervaring op een zinvolle manier kunnen gebruiken.
  • Sommige bedrijven, zoals Proximus en Etex, verwerken in hun leiderschapsopleiding modules rond het ondersteunen en coachen van hun medewerkers. Nuttig, al zou het nog beter zijn indien die initiatieven afgestemd zouden worden met andere welzijnsacties en deel zouden uitmaken van een breder welzijnsbeleid, zegt Vangronsvelt.
  • BPost werkt op het niveau van de organisatie, door met het zogenaamde ABC-project (Autonomie, verBondenheid en Competentie) te streven naar kwalitatieve jobs die aan de menselijke basisbehoeften voldoen.
  • Ook sommige start-ups ontwikkelden diensten om bedrijven bij te staan in hun welzijnsbeleid. Merciki is een uitwisselplatform om collega’s in een organisatie met elkaar in contact te brengen. ‘De dame aan de receptie’ wordt dan ‘Katrien die me een drilboor geleend heeft’. BloomUp is een start-up die medewerkers via een planningsysteem snel in contact brengt met hulpverleners, op kosten van de werkgever. Zo wordt de drempel naar hulpverlening voor medewerkers verlaagd. Een mooi systeem, maar Vangronsvelt waarschuwt ook: bedrijven mogen niet blijven steken in hulpverlening, ze moeten ook investeren in maatregelen waardoor de nood aan hulpverlening afneemt. ‘Als medewerkers uitvallen omdat er onduidelijkheid en politieke spelletjes in je organisatie zitten, dan is het wellicht niet de beste oplossing om ze massaal naar de psycholoog te sturen.’
Advertentie
Advertentie

In het nieuws

Alle artikels meer
Een installatie van Ekopak.
Ekopak gaat mogelijk aanvullende financiering onderzoeken
Het beursgenoteerde waterzuiveringsbedijf Ekopak onderzoekt een reeks initiatieven om zijn balans te versterken. Daarbij hoort mogelijk ook aanvullende financiering.
Gesponsorde inhoud