Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Het aantal IT-architecten van hoog niveau in onze markt is zeer beperkt’

Tom Faes (links) en Kris Marchi (rechts)

Wat doe je als het toptalent dat je wilt aantrekken zó schaars is dat het zo goed als onmogelijk is om binnen te halen? Dan doe je iets anders. Kris Marchi en Tom Faes lichten de aanpak toe van XPLUS, dat zich profileert als een ambitieuze IT-architecten community.

Wanneer bedrijven hun digitale strategie willen omzetten in de praktijk botsen ze vaak op een reeks uitdagingen, waaronder een gebrek aan kennis en ervaring. Er zijn talloze manieren om een doel te bereiken, maar welke specifieke IT-systemen en applicaties zijn de beste om de plannen te realiseren? Het is een uitdagende taak, waar gespecialiseerde Enterprise en Solution Architecten zich met veel plezier in vastbijten.

Onze community-werking, onze mensen en onze sterke focus zijn de redenen om bij XPLUS te werken

Kris Marchi
Managing Director XPLUS
Advertentie

Kris Marchi en Tom Faes kunnen erover meepraten. Als algemeen directeur en HR-manager bij XPLUS werken ze samen met meer dan 100 Enterprise en Solution Architecten die een jarenlange ervaring hebben. ‘Het aantal mensen van hun niveau is in onze markt zeer beperkt. Ik overdrijf niet als ik zeg dat er in België maar een 500-tal IT-architecten zijn die kunnen wat zij doen. Ongeveer 20% van die 500 werkt bij ons. Dat maakt ons de grootste speler in België in dit domein. De anderen werken vooral bij de ‘big 4’ en de grote systeemintegratoren. Daarnaast zijn er nog freelancers en kleinere nichebedrijven in dit domein’, zegt Marchi.

Wanneer een bedrijf als XPLUS wil groeien, zijn de opties dus beperkt. ‘Je zou topprofielen met een decennialange ervaring kunnen proberen weg te halen, maar dat is niet de weg die we willen inslaan. Dus moet het anders.’

Terug naar school

Daarom zet XPLUS samen met Antwerp Management School zijn schouders onder een speciale opleiding, de ‘Executive Master in Enterprise IT Architecture’. ‘Dankzij het partnership met AMS en onze eigen Academy kunnen we vanuit eigen kracht mensen tot dat niveau brengen’, zegt Faes. ‘Iedereen die bij ons begint, start met een assessment waar een opleidings- en coachingsplan uit volgt. Ook kandidaat medewerkers laten we een assessment doen. Dit assessment is meer dan 10 jaar geleden ontwikkeld en is over de jaren aangescherpt. Het geeft een helder inzicht in iemands niveau en hoelang het zal duren om door te groeien naar het volgende niveau.’

Elk groeipad als architect bij XPLUS begint met een assessment waar een opleidings- en coachingsplan uit volgt

Tom Faes
HR Manager XPLUS
Advertentie

Soms kan het assessment ontnuchterend werken, zegt Faes. ‘De mensen die we aannemen zijn dikwijls dé expert in het bedrijf waar ze vandaan komen, terwijl ze bij ons een medior architect zijn of zelfs een advanced beginner.’

Community en coaching

Niet alleen via deze opleiding stoomt XPLUS de nieuwkomers klaar, het team van 100 Enterprise en Solution Architects heeft ook een coachende rol. ‘Uit surveys die we bij ons team uitvoeren, blijkt het communitygegeven voor de meesten dé reden te zijn om bij XPLUS te werken. We hebben een zeer sterke focus, waardoor iedereen kan terugvallen op collega’s die ooit al iets gelijkaardigs hebben meegemaakt. Als freelancer kun je veel minder snel om een second opinion vragen’, zegt Marchi. ‘We houden ook om de 4 à 6 weken avondsessies om proactief kennis te delen.’

Toch blijft de belangrijkste trainingsschool, zo beamen beiden, het werk bij de klanten. Grote bedrijven uit de retail of bank- en verzekeringssector komen bij XPLUS aankloppen voor hun technische architectuur, program en change management. Marchi: ‘Dankzij ons assessment weten we goed waar iemand naar op zoek is. Als je dertig jaar ervaring hebt, ben je kieskeuriger in wat je wel en niet wilt doen. Er is dan ook veel interesse in onze webinar van 21 oktober, waarin we toelichten hoe architecten bij XPLUS kunnen doorgroeien. Wij krijgen de meest interessante vragen uit de markt, met dank aan de sterke reputatie van ons team. Gisteren nog een introductie gegeven bij een prospect die via het netwerk van één van onze mensen bij ons is komen aankloppen. De kwaliteit van onze mensen maakt zo het verschil. Dat is een mooi compliment.’

Advertentie
Lees verder
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.