Nieuwe verpakkings- en taptechnologie brengt vers en koud bier op een nieuwe manier tot bij de klant en vermindert de impact op het milieu.
Welk bier je ook verkiest, je maakt altijd een connectie met de verpakking. De Globale Innovatie en Technologische Ontwikkeling teams van AB InBev focussen daarom op verpakkingsinnovaties die bier verser, frisser, kwalitatiever en met een minder grote impact op het milieu naar de klant kunnen brengen. In samenwerking met een A m e r i k a a n s e producent van aluminium blikken ontwikkelde AB InBev nieuwe aluminium flesjes met een hersluitbare schroefdop. ‘Ze zijn aangenamer om uit te drinken dan blikken, het bier blijft langer fris, ze zijn zeer licht en volledig recycleerbaar’, zegt Frederik De Graaf, Director Global Packaging Innovation.
‘Per liter bier zijn ze 80 procent lichter in vergelijking met de gekende glazen flesjes en bestaan ze uit 40 procent minder materiaal dan de vorige generatie aluminium flesjes.’ ‘Het ontwerp van een aluminium fles vereist verrassend veel technologische kennis’, zegt De Graaf. ‘Bier is zeer gevoelig voor licht en zuurstof. De afsluiting moet daarom perfect zijn. Het is een compleet nieuwe beleving om op zo’n manier koud bier te drinken.’
Overal kwalitatief getapt bier
België is natuurlijk wereldwijd bekend om z’n fantastisch bier en AB InBev wil ook de traditie van kwalitatief getapt bier overal ter wereld verspreiden. ‘Traditionele tapsystemen zijn niet echt geschikt voor kleine restaurants’, zegt Daniel Peirsman, Global Director of Draft & Dispense. ‘We zouden vaten Belgisch bier natuurlijk wereldwijd kunnen verdelen, maar dat wil ook zeggen dat je een heel systeem moet opzetten om de vaten te verzamelen en terug te brengen naar de Belgische brouwerij, hetgeen een immense belasting voor het milieu zou betekenen.
Stel je voor dat we de dag nadat de Rode Duivels wereldkampioen worden al een speciaal versierde fles op de markt kunnen brengen.
Om die reden hebben we een compleet nieuw systeem voor vaten bedacht dat uit minder materiaal vervaardigd is dan flessen of blikken en ook maar één keer gebruikt kan worden. De nieuwe Stella Artois-tapinstallatie, die gebruik maakt van de nieuwste NOVAtechnologie, werd dit jaar geïntroduceerd in kleine restaurants in de Verenigde Staten. Dit systeem blijkt intussen ook ideaal om de Belgische tapcultuur te introduceren in groeilanden en is momenteel in test in een aantal belangrijke markten wereldwijd.
Digital artwork
Zeker jonge mensen vinden artwork op verpakkingen belangrijk, zegt Frederik De Graaf, Director Global Packaging Innovation. ‘Zij vinden dat dit relevant voor hun leefwereld moet zijn, en het moet iets anders zijn dan wat ze al kennen.' Voor hen werkt AB InBev momenteel aan nieuwe versiertechnologieën die meer gepersonaliseerd zijn, sneller geprint kunnen worden en een kleinere impact hebben op het milieu.
‘Stel je voor dat we de dag nadat de Rode Duivels wereldkampioen worden al een speciaal versierde fles op de markt kunnen brengen’, zegt De Graaf enthousiast. ‘We creëerden overigens al enkele flesjes waarbij het label op het glas geprint is als collector’s items voor festivals, maar het zal nog een hele tijd duren vooraleer ze op grote schaal in de winkel liggen. We werken aan de vele technologische uitdagingen die bij dergelijke innovaties komen kijken. Het is een langetermijnproject, maar het is absoluut de moeite en het wachten waard’.