AB InBev neemt enthousiast deel aan de zoektocht naar manieren om een einde te maken aan schadelijke alcoholconsumptie. Daarvoor voert de grootste brouwer ter wereld onder meer in zijn thuisstad een grondige studie uit.
'Verantwoord omgaan met alcohol heeft niet alleen te maken met het aantal glazen dat je kunt drinken zonder dat het schadelijk is', stelt Alcoholhulp, een door de Vlaamse overheid gefinancierde organisatie. 'Het gaat ook om de wijze waarop je drinkt en je drinkgewoontes.'
Als leider in de bierindustrie wil AB InBev zijn verantwoordelijkheid nemen om schadelijke alcoholconsumptie terug te dringen, onder meer met niet- en laagalcoholhoudende bieren. Daarvoor lanceerde de brouwer met de Global Smart Drinking Goals vier ambitieuze doelstellingen. ‘De eerste: tegen 2025 willen we een vijfde van ons wereldwijd gebrouwen biervolume uit niet- of laagalcoholhoudende bieren realiseren’, vertelt Philippe Vandeuren, Legal & Corporate Affairs Director bij AB InBev. ‘Daarnaast gaan we 1 miljard dollar investeren in campagnes om verantwoorde alcoholconsumptie te ondersteunen. We doen ook inspanningen om de consument beter te informeren over zijn alcoholhoudende bieren, bijvoorbeeld met meer gedetailleerde labels op de flesjes. De laatste doelstelling is om tegen 2020 in zes steden die verspreid zijn over de hele wereld het schadelijk gebruik van alcohol terug te dringen met 10 procent.’
Voor elk van die steden onderzoekt AB InBev bijkomend specifieke topics. Want de bekommernissen in Argentinië zijn niet die in Brazilië, Mexico, China, de Verenigde Staten of… België, waar Leuven als bakermat van de brouwer uiteraard niet kon ontbreken. ‘We gaan hier logischerwijs werken rond de grote studentenpopulatie, en tegelijk focussen op het terugdringen van het schadelijk alcoholgebruik bij andere doelgroepen’, legt Vandeuren uit. ‘We vermoeden dat de stad een aantal problemen heeft, zoals binge drinking (je in korte tijd lazarus drinken, red.), alcoholgebruik op jonge leeftijd en rijden onder invloed. Concrete cijfers zijn er momenteel nog niet.’
Gedragsverandering
Met een grondige studie dit najaar wil AB InBev eerst en vooral de problemen en bijhorende oorzaken goed in kaart brengen. Dat moet leiden tot concrete oplossingen. 'We gaan de kar niet voor het paard spannen en nu al dingen doen waarvan we niet weten of ze relevant zijn', verklaart Vandeuren. 'Laat ons dus eerst de resultaten van dat onderzoek afwachten. Daarna is het natuurlijk wel de boodschap om er zo snel en concreet mogelijk mee aan de slag te gaan, of anders komt er geen gedragsverandering.’
Tegen 2020 willen we het schadelijk gebruik van alcohol terug te dringen met 10 procent.
Dat verklaart meteen ook waarom AB InBev al voor het eind van dit jaar de eerste projecten wil opstarten. ‘We denken na over hoe we in samenwerking met onze partners, de stad Leuven, de KU Leuven en het UZ Leuven campagnes kunnen opzetten voor de verschillende doelgroepen, bijvoorbeeld met sociale media en boodschappen op stadsbussen. De rol van onze partners hierin is cruciaal, want zij hebben de expertise op het terrein. Alleen zullen we nooit slagen in onze doelstelling. We zijn dan ook heel erg blij dat beleidsmensen, hulpverleners en academici onze ambitie delen om het onverantwoord alcoholgebruik aan te pakken.’
De relevante bevindingen van de zes proefprojectsteden zullen ook buiten hun eigen grenzen resoneren. ‘Alle ervaringen en inzichten moeten leiden tot Beste Praktijken waarmee we niet alleen in andere steden in België maar ook in de rest van de wereld verantwoord drinken kunnen stimuleren’, aldus Vandeuren. Ook daar moet een daling van het schadelijk gebruik van alcohol mogelijk zijn.. Dat oogt allemaal heel ambitieus, maar het verleden geeft vertrouwen. AB InBev lanceerde eerder al eens zes doelstellingen over verantwoord drinken, en haalde elk van hen.
Hearts and minds
Het moet gezegd dat veel landen al verder staan dan België. In Spanje bijvoorbeeld, zijn niet- en laagalcoholhoudende bieren goed voor 18 procent van de biermarkt. In Duitsland is dat 10 procent, in België amper 2,1 procent. 'We zitten heel ver van die andere landen’, erkent Vandeuren. ‘Positief bekeken tonen de cijfers daar dat het hier echt nog veel beter kan. Uit ons eigen onderzoek weten we bovendien dat in België mensen heel open staan voor dit soort producten, en dan zeker de jongeren. Dat is hoopgevend.’
Het gaat nog altijd een beetje om de hearts and minds, geeft hij aan. Zelfs in het eigen bedrijf. ‘Of het nu om werknemers gaat uit de brouwerijen, de verkoop of de marketing, iedereen moet achter het idee staan dat 20 procent van ons volume uit niet- en laagalcoholhoudende bieren moet komen en dat wijzelf daarbij een voorbeeldrol vervullen. We stimuleren dat bewustzijn ook bij onze 3.500 werknemers in de Benelux, bijvoorbeeld door hen op Global Beer Responsibility Day allemaal een doos met niet- en laagalcoholhoudende producten te geven. We vragen hen om daarover te praten met hun vrienden en familie. Uiteindelijk zijn zij de beste ambassadeurs voor onze boodschap en producten.’
‘We moeten jongeren niet met de vinger wijzen, maar hen helpen’
‘Op zich is er niets mis met een goed glas’, zegt Bieke Verlinden, Leuvense schepen van Sociale Zaken, Werk en Studentenzaken. ‘Dat kan gewoon gezellig en sociaal zijn. Maar als je vaak en veel drinkt, en vooral op jonge leeftijd, dan is dat schadelijk. Wanneer de grenzen vervagen of als je de gevaren van alcohol niet genoeg beseft, kunnen er heel riskante situaties ontstaan.’
‘Uitgaan is zo veel meer dan alcohol’, benadrukt de Leuvense schepen. ‘Als studentenstad willen we jongeren op een verantwoorde manier met alcohol leren omgaan, zonder hen met de vinger te wijzen. Dat vraagt goede informatie, zodat zij beter en sneller kunnen inschatten waar hun grenzen liggen. We willen hen ook bewust maken van lekkere en veilige alternatieven voor alcohol.’
In maart 2016 deed de stad dat bijvoorbeeld een maand lang met de pop-upbar NapLap, een samentrekking van ‘non-alcoholic place, low-alcoholic place’. ‘Dat initiatief verliep in samenwerking met de KU Leuven, de overkoepelende Leuvense studentenraad LOKO en AB InBev’, legt Verlinden uit. ‘Elke avond zat het café vol met mensen die genoten van een laagalcoholhoudend biertje of een non-alcoholhoudende biercocktail. Met veel positieve respons. Sommige studentenbars hebben de bieren of cocktails later zelfs op hun kaart gezet!’