Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Onze mensen krijgen veel kansen, maar ze moeten die zelf grijpen'

©AB InBev

Competenties zijn belangrijk, maar volstaan niet, klinkt het AB InBev. ‘Om bij ons bedrijf te passen moet je passie, veerkracht en drive hebben.’

Aurélie Piette werkt al negen jaar voor AB InBev. Daarvoor was de verantwoordelijke van het People departement van de Benelux vier jaar lang aan de slag op een advocatenkantoor. ‘Rechtszaken gaan altijd om winnen of verliezen’, zo legt ze de reden van haar overstap uit. ‘Hier kan ik zoeken naar oplossingen waarbij iedereen wint.’ Dat komt heel duidelijk naar voren bij de rekrutering van jonge mensen. ‘Zij krijgen echt heel veel kansen. Het zijn de profielen die tellen, dus niet het aantal jaar dat iemand al werkt.’ Niet alleen technische kennis is belangrijk, het gaat ook om soft skills zoals communicatieve vaardigheden en leiderschap, stipt ze aan. ‘Niet iedereen is daar even sterk in, maar het kan gelukkig aangeleerd worden, bijvoorbeeld met training, coaching en vooral door het heel veel te doen.’

‘We zijn geëvolueerd van een HR-model dat gebaseerd is op technische competenties naar één dat kijkt naar de sterktes en het potentieel van mensen’, pikt Alex Van Wonterghem in. Hij staat bij AB InBev in voor de vertaling van mondiale opleidingsprogramma’s naar de Benelux. ‘We willen de beste mensen, met een passie voor onze producten, met veerkracht en die bereid zijn om die extra mile te gaan. Dat zijn dingen die we niet kunnen aanleren.’

Advertentie

Om die gedroomde werknemers binnen te halen, biedt AB InBev via verschillende programma’s jaarlijks een veertigtal pas afgestudeerden uit de Benelux een uitgebreid traineeship aan. Van Wonterghem geeft het voorbeeld van het Global Management Traineeship, een programma van tien maanden waarbij de pas afgestudeerden actief zijn in alle mogelijke departementen. ‘We dagen hen in die periode uit met projecten en opdrachten, zodat ze nadien een junior manager positie kunnen opnemen om dan vaak later door te groeien naar directieniveau.’

‘Die investering is niet min, maar in ruil krijgen we ambassadeurs terug’, aldus Van Wonterghem. ‘We sturen hen bijvoorbeeld naar c amp u s s e n waar ze ons verhaal vertellen en zo studenten motiveren om bij ons te solliciteren. Dat doen we niet alleen op jobbeurzen, maar ook met evenementen waar onze merken, mensen en cultuur samenkomen. In oktober hebben we bijvoorbeeld in Brussel een exclusief aperitiefmoment georganiseerd met onze Leffe Food Trucks, waar studenten informeel kennis konden maken met een paar van onze specialisten.’ ‘Het helpt natuurlijk dat we een fantastisch product hebben om die gesprekken bij te voeren’, lacht Piette.

Sterke persoonlijkheid

AB InBev is een bedrijf met een sterke persoonlijkheid, aldus Van Wonterghem. ‘Dat moet ook passen bij het profiel van mensen die hier willen werken. Als ik met studenten praat, zeg ik hen ook altijd eerlijk dat het niet voor iedereen is weggelegd.’ Wat voor profiel is dat dan? Piette somt een paar karakteristieken op. ‘Gedreven, ondernemend en zelfbewust.’ Dat laatste is niet hetzelfde als overtuigd zijn van het eigen grote gelijk, legt ze uit.

‘Wel dat je beseft dat er altijd werkpunten zijn, en dat je open staat voor de feedback en opmerkingen van je directe manager.’ De juiste mindset, daar draait het om, zegt ze. ‘Een van onze motto’s is ‘Own your own future’. Dan moet je mensen natuurlijk wel verantwoordelijkheid geven, zodat ze zich kunnen ontwikkelen. Omgekeerd gaan wij geen toekomst voor hen uittekenen. Ze krijgen heel veel kansen, en het is aan hen om die te grijpen.’

Internationale ervaring

Een internationale carrière behoort niet alleen tot de mogelijkheden bij de wereldspeler, het wordt ook verwacht. ‘Je kunt in eigen land vrij hoog klimmen in de hiërarchie zonder internationale ervaring, maar op een bepaald ogenblik bots je op een plafond’, legt Piette uit. ‘Wie echt wil doorgroeien naar het directiecomité op zoneniveau, moet bijvoorbeeld ervaring in het buitenland hebben. Het is natuurlijk verrijkend om een andere cultuur te leren kennen en onze business te zien in een ander land.’ Zelf zat Piette twee jaar in Rijsel. Dichtbij en op papier dezelfde job, maar niettemin een cultuurshock.

‘De HR-aanpak in België verschilt grondig met die in Frankrijk, waar men veel hiërarchischer denkt. In België is de rol van een HR-directeur die van bemiddelaar tussen de medewerkers en het management, hetgeen een duidelijke win-win oplevert voor beide partijen. In Frankrijk is die openheid veel minder aanwezig en is de functie eerder een instituut op zich waardoor er een grotere afstand is met het personeel. Door de aanpak die we in België kennen te exporteren naar Frankrijk en zo de nodige buy-in te creëren, zijn we erin geslaagd om het engagement van de medewerkers aanzienlijk te verbeteren’.

Advertentie
Advertentie
Lees verder
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.