Een goed getapte pint, daar begint het mee. En natuurlijk een goed concept. Volgens Axel Vuylsteke zijn dat de succesingrediënten van een succesvol café.
‘Cafés en restaurants zijn een markt van beleving, vandaar dat ze voor ons als brouwer strategisch zo belangrijk zijn’, benadrukt Axel Vuylsteke, Sales Director On Trade Belgium bij AB InBev. ‘Het is de plaats waar een consument nieuwe producten leert kennen, en waar wij een merknaam opbouwen. Vandaar dat we onze innovaties eerst daar uitrollen vooraleer we ze in de retail aanbieden.’
Vuylsteke houdt niet van doemberichten die de bierdrinker verplaatsen ‘van café naar canapé’. ‘Het aantal cafés is de voorbije jaren gestaag afgenomen, maar de Belg is nog altijd royaal voorzien. Per hoofd van de bevolking hebben we hier twee keer zoveel cafés als in Nederland. Daar zijn die wel een stuk groter.’ AB InBev bezit in België zelf geen cafés meer, maar kiest als hoofdhuurder wel de onderhuurder. ‘Wij vinden bij die keuze het concept heel belangrijk’, legt Vuylsteke uit. ‘Wat kan op die locatie het meeste succes hebben? Daarbij worden onze merken op een subtiele manier in het interieur verwerkt om zo het biercachet te vergroten. Dat kan bijvoorbeeld in de keuze van de toog en de tapinstallatie.’
Beleving
Een klacht zo oud als de straat, die zowel te horen is bij cafégangers als –uitbaters, is dat bier steeds duurder wordt. ‘In veel cafés is een pint goedkoper dan cola en koffie’, merkt Vuylsteke op. ‘Bier is dus echt wel redelijk geprijsd.‘ ‘Horecazaken kunnen klanten aantrekken door hen in de watten te leggen met extra’s. Met ons team ondersteunen we hen daarbij. Zo hebben we met Jupiler het festivalseizoen vroeger geopend. Op drie vrijdagavonden in mei ging voor het eerst in 2000 cafés in België Festival National door. Er werden fantastische live optredens georganiseerd door de cafés in samenwerking met Studio Brussel (De Nieuwe Lichting) en Pure FM.
In veel cafés is een pint goedkoper dan cola en koffie.
De klanten konden stemmen voor het beste Jupiler-café. Café Ysebaert in Munkzwalm sleepte de prijs in de wacht: een fantastisch concert van DJ Fresh. Met Leffe leggen we dan eerder de klemtoon op het apéromoment. Zo bieden we de uitbaters de mogelijkheid om een Leffe te combineren met een stukje kaas van bij ons of Gandaham op een leibordje. Deze extra’s worden door de klanten geapprecieerd. Deze beleving zorgt er voor dat klanten een idee krijgen hoe bier het best met lekkere producten van eigen bodem kan worden gecombineerd.’
Schenkritueel
AB InBev bracht recentelijk een app op de markt die barpersoneel niet alleen leert hoe bier gebrouwen wordt, maar ook welke voedingscombinaties het best passen bij de verschillende bieren. Nuttig, ook als ze willen deelnemen aan het Belgische kampioenschap bier tappen. ‘Daarbij gaat het niet alleen om het juiste schenkritueel, maar ook om de uitstraling’, verklaart Vuylsteke. ‘De winnaar doet mee aan de Stella Artois World Draught Master die jaarlijks in een andere stad in de wereld doorgaat. Wie als beste uit dat Wereldkampioenschap komt, is een jaar lang onze ambassadeur en mag de hele wereld rondreizen.’