Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Global Smart Drinking Goals

Philippe Vandeuren, Legal & Corporate Affairs Director bij AB InBev ©Christophe Ketels

In zes steden, waaronder Leuven, loopt een studie die concrete resultaten moet opleveren voor de promotie van het verantwoord omgaan met alcohol. Philippe Vandeuren (Legal & Corporate Affairs Director) vertelt over de inspanningen van AB InBev in deze materie.

AB InBev wil zijn verantwoordelijkheid nemen en mee zoeken naar manieren om schadelijke alcoholconsumptie terug te dringen. Met de Global Smart Drinking Goals formuleert de grootste brouwer ter wereld vier ambitieuze doelstellingen. ‘Tegen 2025 willen we een vijfde van ons wereldwijd gebrouwen biervolume uit niet- of laagalcoholhoudende bieren realiseren, dat is de eerste doelstelling’, vertelt Philippe Vandeuren. ‘Daarnaast investeren we 1 miljard dollar in campagnes om verantwoorde alcoholconsumptie te ondersteunen. We informeren de consument ook beter over zijn alcoholhoudende bieren. En als laatste doelstelling willen we tegen 2020 in zes steden over de hele wereld het schadelijke gebruik van alcohol zien dalen met 10 procent.’

Leuven, bakermat van de brouwer, kon daarbij niet ontbreken. ‘We werken rond de grote studentenpopulatie en focussen tegelijk op het terugdringen van het schadelijke alcoholgebruik bij andere doelgroepen’, legt Vandeuren uit. AB InBev wil eerst en vooral de problemen en hun oorzaken in kaart brengen. ‘We vermoeden dat de stad kampt met een aantal problemen, zoals binge drinking (in korte tijd grote hoeveelheden alcohol drinken - red.), alcoholgebruik op jonge leeftijd en rijden onder invloed. De bevraging vond plaats in de loop van de maanden november en december. De resultaten worden momenteel verwerkt.’

Advertentie

Ambitieus maar realistisch

 Alle ervaringen en inzichten van de zes proefprojectsteden moeten leiden tot Beste Praktijken waarmee AB InBev de rest van de wereld wil sensibiliseren rond verantwoord drinken. De doelstellingen zijn heel ambitieus, maar de brouwer lanceerde eerder al eens zes doelstellingen over verantwoord drinken, en realiseerde die allemaal.

Tegen 2025 willen we een vijfde van ons wereldwijd gebrouwen biervolume uit niet- of laagalcoholhoudende bieren realiseren

Philippe Vandeuren
Legal & Corporate Affairs Director bij AB InBev

 

Philippe Vandeuren, Legal & Corporate Affairs Director bij AB InBev
Philippe Vandeuren, Legal & Corporate Affairs Director bij AB InBev ©Christophe Ketels

'Nu het basisonderzoek is gevoerd kunnen we concrete campagnes gaan uitwerken en lanceren zonder de resultaten van het onderzoek te beïnvloeden. In de loop van de maand december komt er een campagne die specifiek zal sensibiliseren rond de gevaren van drinken en rijden. Deze problematiek is sowieso relevant voor de eindejaarsperiode’, verklaart Vandeuren. ‘Later kunnen we nog veel gerichter gaan werken en focussen op die elementen die uit het onderzoek naar voor komen als het meest relevant voor Leuven. We denken na over hoe we in samenwerking met onze partners - de stad Leuven, de KU Leuven en het UZ Leuven – verder onderzoek kunnen voeren en campagnes kunnen opzetten voor de verschillende doelgroepen, bijvoorbeeld via de sociale media of met boodschappen op stadsbussen. Onze partners vervullen een cruciale rol met hun specifieke expertise. Het verheugt ons ook dat beleidsmensen, hulpverleners en academici onze ambitie delen om het onverantwoorde alcoholgebruik aan te pakken.’

Hearts and minds

Zoals gezegd, wil AB InBev ook inzetten op niet- of laag alcoholische bieren. Tegen 2025 moet 20% van het wereldwijde biervolume uit dergelijke producten bestaan. Veel landen staan daarin al een pak verder dan België. In Spanje bijvoorbeeld, zijn niet- en laagalcoholhoudende bieren goed voor 18 procent van de biermarkt. In Duitsland is dat 10 procent, in België amper 2,1 procent. ‘Er is nog een hele weg te gaan, erkent Vandeuren. ‘Maar de voorbeelden uit het buitenland tonen aan dat het nog veel beter kan. Uit eigen onderzoek weten we dat Belgen heel open staan voor dit soort producten, en zeker de jongeren. Dat is hoopgevend. Vandaar ook dat we volop inzetten op bieren zoals Hoegaarden Radler 0,0 en Jupiler 0,0%.’

Advertentie

Het gaat uiteindelijk om het winnen van de hearts and minds. Zelfs in het eigen bedrijf. ‘Iedereen bij AB InBev moet achter het idee staan dat 20 procent van ons volume uit niet- en laagalcoholhoudende bieren moet komen en dat wijzelf een voorbeeldrol vervullen. We stimuleren dat bewustzijn bij onze 3.500 werknemers in de Benelux. Op de Global Beer Responsibility Day krijgen ze bijvoorbeeld allemaal een doos met niet- en laagalcoholhoudende producten. We vragen hen ook om daarover te praten met hun vrienden en familie. Uiteindelijk zijn zij de beste ambassadeurs voor onze boodschap en producten.’

De consument beter informeren

De drie grootste brouwers ter wereld plaatsen momenteel nutritionele en ingrediënten informatie op hun bierlabels. Het gaat hierbij om bierflesjes en –blikjes en op secundaire verpakkingen uit plastiek of karton. Met deze inspanning komen de brouwers tegemoet aan een stijgende consumentenverwachting naar betere informatie. Het gaat om een vrijwillig initiatief van AB InBev en de twee andere grote Europese brouwers, gesteund door The Brewers of Europe. In tegenstelling tot voeding en alcoholarme dranken bestaat er in de Europese Unie geen wettelijke verplichting om bv. het aantal calorieën op de verpakking van alcoholhoudende dranken te vermelden. Nochtans blijkt uit een GfK studie dat 86% van de Europeanen voorstander is van een duidelijke vermelding van nutritionele en ingrediënten informatie. Deze toename, in 2014 bedroeg dit cijfer nog maar 69%, toont het grote verlangen van de Europese consument om beter op de hoogte te zijn van wat ze consumeren wanneer ze bier en andere alcoholhoudende dranken degusteren. 

'AB InBev was de drijvende kracht achter dit initiatief. We geloven dat we een verantwoordelijkheid hebben ten opzichte van onze consumenten om duidelijke nutritionele en ingrediënten informatie te verschaffen zodat ze goede keuzes kunnen maken omtrent dieet en gezondheid', zegt Malte Lohan (Head of Corporate Affairs Zone Europe). 'Tegen eind 2017 zullen we bij ten minste 80% van onze bieren  die we verkopen in de EU nutritionele en ingrediënten informatie verstrekken. Dat vergt het ontwerpen en produceren van nieuwe etiketten, bierblikjes en verpakkingen.' Op elk flesje en bierblikje komt op termijn minstens informatie over de ingrediënten en de energetische waarde. Op AB InBev’s secundaire verpakking, zoals kartonnen dozen, zal  eveneens bijkomende nutritionele informatie over de zogenaamde ‘Big 7’ af te lezen zijn: energie (calorieën), vetten, verzadigde vetten, koolhydraten, suikers, eiwitten en zout. Naast de nutritionele waardes per 100 ml, hetgeen volgens EU wetgeving standaard is voor  non-alcoholhoudende dranken, zal AB InBev eveneens de informatie per portie beschikbaar maken.

Goed geïnformeerd, ook in de horeca

Wie thuis bier drinkt hoeft dus enkel het etiket na te lezen. Wie een glas bier bestelt op café of restaurant krijgt niet altijd het etiket te zien. Om die reden creëerde AB InBev twee jaar geleden al de website www.tapintoyourbeer.com . Met een simpele muisklik kan je er alle nutritionele en ingrediënten informatie van alle AB InBev bieren terugvinden. Elk AB InBev-biermerk voorziet daarnaast ook een link op zijn eigen website. 'We stemden onze etiketten af op de Europese regelgeving voor het verstrekken van informatie op voeding en alcoholarme dranken', zegt  Malte Lohan. 'Maar ons engagement gaat verder dan de EU-vereisten. Volgens de GfK studie, zoekt nu al meer dan de helft van de Europese consumenten nutritionele en ingrediënten informatie op door middel van digitale toepassingen. Net om die reden is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de volledige informatie gemakkelijk online beschikbaar is wanneer consumenten de nood voelen om dit op gelijk welk moment op te zoeken.'

Natuurlijke ingrediënten

De nutritionele waarden worden berekend door een onafhankelijk en gespecialiseerd laboratorium die op basis van specifieke parameters de nutritionele informatie van de AB InBev bieren analyseert. Voor de energiewaarde vertrekt men bijvoorbeeld van het alcoholgehalte, het suikergehalte en de extracten. Lohan onderstreept: 'Bier bevat enkel natuurlijke ingrediënten. In de grondstoffen zitten geen vetten en bij het brouwen ontstaan er ook geen vetten. Het vetgehalte van onze bieren is dan ook steevast nul.' Om af te sluiten toetsen we nog een vaak geponeerde stelling aan de werkelijkheid. Je hoort wel eens dat een glas bier drinken gelijk staat met het nuttigen van twee boterhammen, tenminste wat het aantal calorieën betreft. Waarheid of mythe? De waarheid ligt in het midden: 1 flesje Jupiler van 25cl bevat 108 Kcal, wat overeenstemt met anderhalf sneetje wit brood. Een bier als Hoegaarden Grand Cru is met 221 Kcal voor een flesje van 33 cl de calorische evenknie van twee sneetjes notenbrood. 

Advertentie
Lees verder
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.