Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘De toekomst van zuinige logistiek zit in meer samenwerking'

©AB InBev

AB InBev wil tegen 2017 de CO2-uitstoot van zijn transport met 15 procent verlagen. Het is daar nu al mee bezig door slimmer, zuiniger en minder te rijden.

Al goed een jaar lang rijdt tussen Heverlee en het logistieke bedrijf Katoen Natie in Antwerpen een 25 meter lange supertruck. In samenwerking met zijn transportpartner NinaTrans zet AB InBev met die ecocombi in op een logistiek efficiënter en duurzamer vervoer. De extra grote vrachtwagens maken het mogelijk om in twee ritten een lading te vervoeren waarvoor anders drie normale trucks nodig zijn.

Dat vermindert het aantal afgelegde trajecten met een derde. En dat spaart dan weer brandstof uit en verlaagt de uitstoot van CO2 en fijn stof. Niet alleen te land, maar ook te water slaagt de brouwer er in om zijn ecologische voetafdruk terug te dringen. In maart besloot hij een geslaagd proefproject met 'de bierboot' voort te zetten. Daarmee vervoert AB InBev via de binnenvaart leeggoed tussen zijn brouwerijen in Leuven en Jupille. Het schip van bouwgroep André Celis vaart elke maand uit en vervangt zo 17 vrachtwagens die samen 742.560 flesjes over de weg vervoeren. Dat vermindert de CO2-uitstoot met ruim een vijfde.

Advertentie

Toon zetten

Die vondsten passen in de doelstelling van AB InBev om tegen eind 2017 de CO2-uitstoot van zijn transport terug te dringen met 15 procent ten opzichte van 2013. ‘Wij hebben vanuit België de toon gezet voor de groep wereldwijd’, klinkt het trots bij Arthur van Och, Logistics Support Director Europe. AB InBev werkt op verschillende manieren aan die CO2-vermindering, legt van Och uit. ‘We verlagen het aantal gereden wegkilometers, zoals met de bierboot, of transporteren meer per spoor. Een andere manier is het verbruik per gereden kilometer te reduceren.

©AB InBev

In de VS rijden vandaag bijvoorbeeld een vijftigtal van onze trucks op vloeibaar aardgas. Telemetrie maakt het dan weer mogelijk om het rijgedrag van vrachtwagenchauffeurs te monitoren. Minder hard optrekken en minder hard remmen geven een lager verbruik.’ De groenste kilometer is natuurlijk de niet-gereden kilometer. ‘Wij investeren in extra opslagcapaciteit op de brouwerij zelf, zodat we niet naar verder afgelegen magazijnen hoeven te rijden’, verduidelijkt van Och. ‘Daarnaast spreken we af met klanten om meer voorraden bij hen te stallen dan ze initieel gevraagd hebben. Op die manier vermijden we de tussentijdse opslag in een magazijn of niet volledig gevulde vrachtwagens.’

Lege trucks

‘Binnen de muren van het bedrijf bots je op een bepaald ogenblik op je grenzen’, geeft van Och aan. ‘Om dan nog betekenisvolle stappen te zetten, moet je samenwerken met andere bedrijven, zoals wij hebben gedaan met NinaTrans en de ecocombi. De toekomst zit in logistieke optimalisatie.’ De transportexpert merkt op dat er vandaag nog altijd veel trucks leeg of maar half gevuld rondrijden. ‘Als wij wegwerpverpakkingen naar Frankrijk vervoeren, keren die vrachtwagens leeg terug. Om dat te vermijden, werken we samen met een ander bedrijf. Dat vult de vrachtwagens met frisdranken voor de terugrit.’ Een hogere efficiëntie dus, en bovendien kostenbesparend. ‘Dit is echt geen rocket science’, benadrukt van Och. ‘Maar veel partijen voelen schroom om samen te werken. Het vraagt blijkbaar soms moed om je open te stellen.’

©AB InBev

Advertentie
Lees verder
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.