Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Bier is conviviaal. Als bierbrouwer willen we dus ook een conviviale samenleving'

©AB InBev

Bier is een eeuwenoud product. De connectie met de consument bestaat dus al heel lang, maar met de geschiedenis groeiden ook de verwachtingen ten aanzien van de biersector.

Hoe speelt een brouwer van wereldformaat in op deze nieuwe verwachtingen? ‘De reflectie over de manier waarop we omgaan met de samenleving waarin we leven en werken is alomtegenwoordig in ons bedrijf: Hoe zet je het product in de markt? Hoe promoot je het? Tot wie kunnen we ons richten? Simpele vragen met vaak minder éénduidige antwoorden’, schetst Steve Leroy, VP Legal & Corporate Affairs Europe van AB InBev.

‘Toch zijn we ervan overtuigd dat we de nodige transparantie moeten bieden aan de consument en ook moeten bijdragen aan de samenleving in het algemeen’. Verantwoord genieten ‘We moeten beseffen dat niet iedereen op een goede manier met alcohol om kan. Als brouwer kunnen we hieraan tegemoet komen door ten eerste meer laag- of niet-alcoholhoudende alternatieven aan te bieden, zoals in Spanje en Duitsland al gangbaar is. Er is dus zeker nog marge om een voortrekkersrol te spelen en ook de Belgische consument te overtuigen’, zegt Leroy.

Advertentie

‘Een tweede must is mensen informeren en aanmoedigen. Zo zijn we binnen de Europese federatie van de brouwers, The Brewers of Europe, onder vier grote brouwers overeengekomen om proactief en gradueel de ingrediënten en voedingswaarden op onze producten te vermelden en deze ook online te communiceren vanaf 1 januari 2016. Dit initiatief komt er zonder dat Europese wetgeving ons hiertoe verplicht. AB InBev gaat nog een stap verder door ook de calorieën per glas of “portie” te vermelden. Het zal de consument helpen om bewustere keuzes te maken’, zegt Steve Leroy.

‘Een derde aanpak is garanderen dat we onze marketing- en verkoopsactiviteiten ethisch bedrijven, bijvoorbeeld met de Arnoldus-code, die de sector via autoregulering goede ethische marketingpraktijken voorschrijft, ook via sociale media’. Impact op het leefmilieu ‘Bij AB InBev werken we graag met concrete doelstellingen. Zo hebben we onszelf acht milieudoelstellingen opgelegd die tegen eind 2017 allemaal moeten vervuld zijn. Ondertussen hebben we ons waterverbruik al teruggebracht van 11 liter naar 3,2 liter voor de productie van 1 liter bier. Ook hebben we de CO²-uitstoot bij het productieproces met 10,3 procent teruggedrongen sinds 2012.’

Welzijn van onze mensen ‘Onze grootste sterkte zijn uiteraard onze mensen. Met het Fonds Verhelst bieden we collega’s ondersteuning voor hun fysieke en mentale gezondheid. Op mentaal vlak zorgen we voor ondersteuning door professionele psychosociale begeleiding ter beschikking te stellen. Het fonds komt voor een deel van het personeel tussen bij de studiefinanciering van hun kinderen. Allemaal maatregelen die het leven van onze collega’s kunnen faciliteren. Finaal zijn we immers niets als we niet in symbiose kunnen leven met elkaar en onze omgeving. Het maakt van bier een conviviaal product en van AB InBev een verantwoordelijke brouwer’, besluit Steve Leroy.

Advertentie
Lees verder
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.