In de zeer heterogene markt van bedrijfsvastgoed is het Gateway-project op meerdere vlakken uitzonderlijk te noemen. Het gezamenlijke initiatief van IMMOBEL en CODIC, dat gefinancierd wordt door BNP Paribas Fortis, staat qua prestaties, ligging en grootte symbool voor de heropleving van onze nationale luchthaven. Gaëtan Piret, CEO van IMMOBEL en Thierry Behiels, CEO van CODIC, over het nieuwe vlaggenschip van Zaventem.
Het vroegere kantoorgebouw van Sabena, BIAC en Belgocontrol ligt naast de oude terminal en dateert net als het Atomium uit 1958. Toen het in het kader van het vijfjaarlijks herwaarderingsplan van de luchthaven eens grondig werd herbekeken, namen de Belgische vastgoedontwikkelaars IMMOBEL en CODIC de uitdaging samen aan. Het Gateway-gebouw, voor 93 miljoen euro gefinancierd door BNP Paribas Fortis, zal circa 34.000 m2 aan luxueuze kantoorruimte bieden die beantwoordt aan de meest recente technologie- en energienormen.
“Die kwaliteitsvereiste is een must voor bedrijven van internationaal niveau die hun maatschappelijke verantwoordelijkheid willen opnemen”, zegt Gaëtan Piret (IMMOBEL). “Elke verhuizing of reorganisatie is een gelegenheid om de efficiëntie van de werkplekken te verbeteren en te profiteren van de voortdurende innovaties in onze sector.”
‘Triple A- huurder’
Het consultancybedrijf Deloitte zal het volledige gebouw huren. Aan de grondig gerenoveerde originele structuur van het gebouw werd een vleugel toegevoegd om de oorspronkelijke U-vorm te sluiten en de energie-efficiëntie te verhogen. Centraal bevindt zich een indrukwekkend atrium. In totaal zullen er ongeveer 2.000 medewerkers van het Amerikaans bedrijf werken. “In ons jargon is Deloitte een triple A-huurder’, zegt een tevreden Thierry Behiels (CODIC). ‘Het bedrijf heeft bovendien een huurovereenkomst van 18 jaar afgesloten, wat uiterst zeldzaam is voor een privébedrijf. Dat gaf de doorslag om het project te lanceren. Met de huidige economische groeivertraging beginnen we niet meer aan projecten als de definitieve bestemming nog onduidelijk is.”
‘Gateway is te vergelijken met de zakenwijken die ontstonden rond de luchthavens van Frankfurt, München en Amsterdam.’
Voor de financiële instellingen die vorig jaar van IMMOBEL en CODIC een aanbesteding ontvingen voor het Gateway-project, waren dat stuk voor stuk waardevolle elementen. De twee ontwikkelaars vroegen aan de inschrijvers van de aanbesteding om hen binnen de 15 dagen indicatieve voorwaarden te bezorgen. Nog voor de vervaldag legde BNP Paribas Fortis een ‘bindend’ bod neer. Gezien de uitzonderlijke kwaliteit van het project en de jarenlange vertrouwensrelatie met zowel IMMOBEL als CODIC, bood de bank solide voorwaarden om de operatie alleen te financieren.
“Wij werken al jarenlang samen”, bevestigen de twee bedrijfsleiders. “Gateway is gewoon een zoveelste stap in onze hechte samenwerking. En zowel wij als de bank zijn ervan overtuigd dat we nog lange tijd zullen samenwerken. Bancair toerisme is voor ontwikkelaars zoals wij geen goede aanpak. Nu zegt elke partij niet alleen wat ze doet, maar doet ze ook wat ze zegt. Wij anticiperen op de vragen van de bank en bij het minste probleem wordt daar openlijk over gepraat.” “Zo’n open communicatie helpt bovendien om snel beslissingen te kunnen nemen wanneer dat nodig is. Het Gateway-project is daar een perfect voorbeeld van”, aldus Aurore de Montjoye, specialist Real Estate Finance bij BNP Paribas Fortis.
Thalys-station onder het gebouw
Nog een onmiskenbare troef voor de bank is de uitzonderlijke ligging van Gateway, in het hart van de luchthaven (610 vluchten per dag, 21,9 miljoen passagiers per jaar), bovenop een treinstation met hogesnelheidstreinen en een rechtstreekse toegang tot de strategische Brusselse stations (Centraal, Noord en Zuid). Elke dag vertrekken er 140 treinen en 1.000 bussen. ”Die verbindingen zorgen voor een mobiliteit die je bijna nergens anders in België vindt”, vervolgt Thierry Behiels.
“De verbindingen van Gateway zijn net zo goed als zou het vlak bij het Centraal Station liggen. Het beantwoordt aan alle CBD-criteria (central business district), ook al ligt het niet in de traditionele Brusselse CBD-zones: de Vijfhoek, de Europese wijk, de belangrijkste stations en de Louizawijk. Terwijl je enkele honderden meters verder dan Gateway in de periferie zit met alle gevolgen van dien. Gateway beschikt over 398 eigen parkeerplaatsen (naast andere parkeerplaatsen op de site van de luchthaven) en is vergelijkbaar met de zakenwijken rond de luchthavens van Frankfurt, München en Amsterdam. In Schiphol zijn de huurprijzen vergelijkbaar met die van Amsterdam-Zuid.” Op termijn zal het ‘Airport Village’-project rond de luchthaven van Zaventem 400.000 m2 kantoren, conferentiecentra, vergaderplaatsen en hotels omvatten.
En precies op die gemondialiseerde markt van tertiaire gebouwen – die logischerwijze leidt tot stijgende rendementspercentages van de steden in kwestie – anticiperen de vastgoedontwikkelaars. ‘Multinationals hebben activabeheerders die hun vastgoedbeleggingen nauwgezet opvolgen’, zegt Gaëtan Piret. ‘Zij zorgen ook voor een positieve evolutie van de markt, dankzij hun vraag naar meer polyvalente en performantere gebouwen die milieu- en mensvriendelijker zijn, via bijvoorbeeld BREEAM- of LEED-certificaten. Ook de evolutie van de gebruikte oppervlakte per persoon is veelzeggend. Die is in 15 jaar tijd gedaald van gemiddeld 20m2 naar 11m2.. Dat is een gevolg van de toename van telewerk en onderling uitwisselbare kantoren, van de open space en de vermindering van het aantal m² per persoon.”
Meer informatie over de oplossingen van BNP Paribas Fortis? Klik hier.